de vorige eigenaar van mijn huis (of zijn voorganger) heeft ooit het rookkanaal op de 1e verdieping grotendeels verwijderd en netjes afgetimmerd. Het resterende gedeelte (zo'n 70cm waarna dakdoorgang plaatsvindt) als ook het gedeelte buiten op het dak zijn nog wel aanwezig.
Vandaag ontdekt dat dit kanaal (in tegenstelling tot waar ik van uit ging) niet in de (steense) buitenmuur vertand is. Ook zie ik geen bouten oid, d.w.z. het staat in feite 'los'

Vraag:
voor een definitieve oplossing zou ik de schoorsteen geheel kunnen verwijderen (wil hem eigenlijk kwijt want het betreft hier de tweede schoorsteen vh huis die ik helemaal niet gebruik). Dat vereist echter een bouwvergunning vrees ik (?? Kom hier op vrom-website eigenlijk niet helemaal uit. Schoorsteen staat op dak aan achterzijde van huis)
Alternatief is om deze schoorsteen te laten zitten maar hoe te ondersteunen/waarmee (heb nl. geen zolder boven deze slaapkamer (in rest v huis wel).Ik dacht aan zware ijzeren hoeksteunen oid maar ja, die zie je dus ook weer zitten
Het resterende deel van de schoorsteen binnenshuis is op bovenstaande foto te zien, het gedeelte buiten op bijgaande foto

Iemand nog tips/ervaring hoe dit aan te pakken?
p.s.: betreft gemetseld enkel kanaal zonder 'binnenbuis'. Bevat geen asbest oid, direkt stenen te zien aan binnenzijde
groet
erik