Graag leg ik volgend probleem voor.
Onze bovenste verdieping bestaat uit 2 kamers waarvan de tussenmuur rust op een houten balk van 60x165. Ook de resp. vloerbalken van de twee kamers rusten op deze balk. Onder de balk moet ooit een dragende muur hebben gestaan, maar deze was reeds jaren verwijderd toen we de woning 20 jaar geleden gekocht hebben. De balk was toen reeds erg doorgezakt en omdat we het zaakje niet vertrouwden hebben we er een balk van 60x 140 onder geplaatst en deze met identieke balken onderstut. Deze balken kwamen resp. naast een deur en een schouw te staan waardoor de overspanning werd gereduceerd van 4 naar 3 meter. De oorspronkelijke balk heeft een lengte van 5 meter omdat hij nog 1 meter werd ingewerkt in de muur van de driehoekige schouw die in de hoek van de voorste kamer werd gemetst.
Omdat de hele constructie na 20 jaar verder is doorgebogen (er zit nu een verschil van 2,5 cm op de oorspronkelijke balk, gemeten tussen het midden en de zijkant) overwegen we een meer drastische ingreep.
We zouden onder de vloer van de voorste kamer (5x3 m) een nieuwe balkenlaag leggen dwars onder de oude, zodat die als onderslag fungeren. We opteren voor douglas/oregon 75x225 van 5 meter lang. Als we de balken hoh op 30cm steken kan deze constructie normaal meer dan 300 kg/m2 dragen en dat hebben we ook nodig omdat we een aantal zware kasten in de kamer willen zetten, die plaatselijk dat getal kunnen overschrijden.
Tot zover zijn we er gerust op. De grootste kleerkasten zouden evenwel tegen de tussenmuur komen te staan. Gevuld wegen ze samen een halve ton op een oppervlakte van 60 x 240 cm. Erachter dus een muur met een geschat gewicht tussen een kwart en een halve ton. Eronder, evenwijdig met de voorkant van de kasten 3 van die grote balken van 75x225 en dwars daarop de oorspronkelijke vloerbalken. Op de laatste grote balk zouden eventueel ook de vloerbalken van de andere kamer kunnen rusten, want die lopen 10 cm door. De tussenmuur staat op een balkje dat op de oorspronkelijke vloerbalken van beide kamers rust aangezien ze elkaar daar kruisen.
Hamvraag is of onze geplande constructie voldoende is om ook de balken van de achterste kamer te dragen. Misschien nog even meegeven dat we, ruwweg ingeschat, oude balkenlaag en trap incluis, niet meer gewicht dan 2 ton per kamer voorzien. Met de tussenmuur erbij is dat maximaal 4,5 ton voor de hele verdieping; wat evenveel is als de maximaal 'toegelaten' belasting voor de nieuwe constructie onder de vloer van de voorste kamer.
Als de geplande constructie niet voldoende is om ook de balken van de achterste kamer te dragen, dachten we aan volgende oplossingen:
- we laten de vloerbalken van de achterste kamer op de oude constructie rusten en die van de voorste kamer op de nieuwe constructie en doen verder niets.
- we kunnen de oude constructie bijkomend ondersteunen door er nogmaals een balk van 3 m lang op zijn kant eronder te zetten en die te onderstutten met 2 balken.
- we kunnen de nieuwe constructie verstevigen door 2 balken van 75x225 naast de oude middenbalk van 60x165 te plaatsen.
- in plaats van 2 balken plaatsen we een stalen ligger van 22 cm hoogte die een paar ton kan onderstutten. Die ligger mag om praktische redenen niet al te zwaar zijn, dus dacht ik aan IPE 220 van 220x110 met een gewicht van 26,2 kg/m, hetzij 136 kg in totaal voor 5,20 m.
graag een advies
verstevigen plankenvloer en draagbalk
- Bennie
Re: verstevigen plankenvloer en draagbalk
Ik zie dat je al een hoop zaken hebt uitgezocht, maar ook dat je twijfelt.
Waarom laat je er geen constructeur naar kijken.
Dat kost je misschien 100 euro, maar je bespaart je een hoop onzekerheden en misschien wel geld als de constructie niet zo zwaar zal hoeven te worden.
Ben
Waarom laat je er geen constructeur naar kijken.
Dat kost je misschien 100 euro, maar je bespaart je een hoop onzekerheden en misschien wel geld als de constructie niet zo zwaar zal hoeven te worden.
Ben
- ploeter
Re: verstevigen plankenvloer en draagbalk
Misschien moeten we dat inderdaad doen.
Uiteindelijk zijn er maar 2 opties. De doorgebogen balken in het midden te vervangen door een ligger van 5 m (IPE 220 voldoet) lost al onze problemen op maar dat geeft een hoop extra werk op het vlak van afbreken, aankleden, decoreren. Omdat de balkenlaag onder de voorste kamer momenteel open ligt, leek het ons minder werk om die te verstevigen en daarna een nieuw plafond te plaatsen.
Het idee voor de constructie kwam van een vriend die dakwerker is, maar die zou 30x150 van 5 meter lang hoh op 50 cm steken en dat is te weinig vrees ik. Daarom ben ik zelf aan het rekenen gegaan. Wat de 2 oude balkenlagen aankunnen, is makkelijk berekend. Probleem is de (nog te verwachten) draagkracht van die versterkte middenbalk waarop alle vloerbalken rusten, maar daar heb ik geen gegevens voor een ik vrees ook dat het nattevingerwerk is (wegens de ouderdom, bestaande doorbuiging, etc.). Daarom heb ik in mijn berekeningen gedaan alsof de oude vloer niet meer draagt, dus van de eerste keer een nieuwe balkenlaag berekend voor de voorste kamer die het gewicht van de hele bovenverdieping aankan, achterste kamer incluis.
Aangezien de vloerbalken van de achterste kamer doorlopen in de voorste kamer, was het oorspronkelijk idee de laatste balk van de nieuwe constructie vastschroeven aan de oude middenbalk. Omdat er wat meubels bijkomen zou de toekomstige belasting op het midden even groot zijn als vroeger (1,75 ton), maar dat het gewicht zou nu worden gedragen door een opgedikte middenbalk die als voorheen nog steeds ondersteund wordt door 2 staanders en nog eens vasthangt aan een constructie die zonder probleem tot 4,5 ton kan dragen. Ik zie niet in hoe dit kan instorten. Punt van onzekerheid is vooral of ook deze constructie niet verder zal doorbuigen, dwz aanzienlijk meer dan dat paar millimeter dat een stalen ligger zou doorbuigen .
Uiteindelijk zijn er maar 2 opties. De doorgebogen balken in het midden te vervangen door een ligger van 5 m (IPE 220 voldoet) lost al onze problemen op maar dat geeft een hoop extra werk op het vlak van afbreken, aankleden, decoreren. Omdat de balkenlaag onder de voorste kamer momenteel open ligt, leek het ons minder werk om die te verstevigen en daarna een nieuw plafond te plaatsen.
Het idee voor de constructie kwam van een vriend die dakwerker is, maar die zou 30x150 van 5 meter lang hoh op 50 cm steken en dat is te weinig vrees ik. Daarom ben ik zelf aan het rekenen gegaan. Wat de 2 oude balkenlagen aankunnen, is makkelijk berekend. Probleem is de (nog te verwachten) draagkracht van die versterkte middenbalk waarop alle vloerbalken rusten, maar daar heb ik geen gegevens voor een ik vrees ook dat het nattevingerwerk is (wegens de ouderdom, bestaande doorbuiging, etc.). Daarom heb ik in mijn berekeningen gedaan alsof de oude vloer niet meer draagt, dus van de eerste keer een nieuwe balkenlaag berekend voor de voorste kamer die het gewicht van de hele bovenverdieping aankan, achterste kamer incluis.
Aangezien de vloerbalken van de achterste kamer doorlopen in de voorste kamer, was het oorspronkelijk idee de laatste balk van de nieuwe constructie vastschroeven aan de oude middenbalk. Omdat er wat meubels bijkomen zou de toekomstige belasting op het midden even groot zijn als vroeger (1,75 ton), maar dat het gewicht zou nu worden gedragen door een opgedikte middenbalk die als voorheen nog steeds ondersteund wordt door 2 staanders en nog eens vasthangt aan een constructie die zonder probleem tot 4,5 ton kan dragen. Ik zie niet in hoe dit kan instorten. Punt van onzekerheid is vooral of ook deze constructie niet verder zal doorbuigen, dwz aanzienlijk meer dan dat paar millimeter dat een stalen ligger zou doorbuigen .