Water op nieuw dak blijft liggen

mschreurs

Water op nieuw dak blijft liggen

Bericht door mschreurs »

Wie kan het verlossende woord geven? Wij hebben onlangs een aanbouw laten plaatsen aan ons huis. We zijn zeer tevreden over het geleverde werk. Het dak van de aanbouw is recht (dragende constructie met rand).

Het water loopt echter zeer moeilijk weg. Alleen als er veel water op komt te staan, dan bereikt het de afvoer. De aannemer gaf aan dat dit juist prima is voor de dakbedekking.

Andere mensen geven weer aan dat het niet schuin genoeg loopt.

Wie kan het verlossende woord geven. Mag er water op blijven staan en zo ja, hoeveel?

Alvast heel erg bedankt voor de reacties.
Rick

Bericht door Rick »

De aannemer heeft inderdaad gelijk, er mag water op blijven staan en dit is inderdaad beter voor de dakbedekking.

Bij een uitbouw ziet dit er alleen niet zo mooi uit.

Er blijft teveel water opliggen als het water het lood van het bestaande huis gaat bereiken, je krijgt dan last van capilaire werking en zou daardoor lekkage kunnen krijgen.
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
Sylvester

Bericht door Sylvester »

Forumlid schreef:De aannemer heeft inderdaad gelijk, er mag water op blijven staan en dit is inderdaad beter voor de dakbedekking.

Er blijft teveel water opliggen als het water het lood van het bestaande huis gaat bereiken, je krijgt dan last van capilaire werking en zou daardoor lekkage kunnen krijgen.
of bij behoorlijk teveel water komt je dak naar beneden :P

Hoeveel cm blijft er ongeveer opstaan? en waarom is dit goed voor de dakbedekking? (neem aan dat het ook per materiaal verschillend is?
Water heeft een koelende werking, maar meestal staat er weinig water op een dank als het 40 graden is
www.bouwkunde.tk
Het forum voor en door bouwkundigen!
julien

Bericht door julien »

Forumlid schreef:of bij behoorlijk teveel water komt je dak naar beneden :P
Dan is je dak niet slecht gelegd, maar slecht uitgerekend.
Een plat dak moet zonder moeite 1 meter sneeuw kunnen dragen.
Sylvester

Bericht door Sylvester »

Forumlid schreef:
Forumlid schreef:of bij behoorlijk teveel water komt je dak naar beneden :P
Dan is je dak niet slecht gelegd, maar slecht uitgerekend.
Een plat dak moet zonder moeite 1 meter sneeuw kunnen dragen.
volgens mij is de sneeuwnorm 0,56Kn/m2, ik weet niet wat de volumieke massa van sneeuw is.
Overigens kan het in de praktijk veel meer hebben dor alle materiaalnormen en andere belastingen.

Bij water is het een zichzelf versterkend effect als het dak eenmaal begint door te buigen is het lastig tegen te houden want meer doorbuigen, kan er meer water op blijven staan, waardoor het weer meer doorbuigt enz..enz..
www.bouwkunde.tk
Het forum voor en door bouwkundigen!
julien

Bericht door julien »

Ik meen me te herinneren dat er in België rekening wordt gehouden met een meter, maar blijkbaar is dit en Nederland een héél stuk minder:
http://www2.nen.nl/nen/servlet/dispatch ... ?id=199691
De Kater

Bericht door De Kater »

Forumlid schreef:De aannemer heeft inderdaad gelijk, er mag water op blijven staan en dit is inderdaad beter voor de dakbedekking.

De capilaire werking van water is 10 cm.als er een plas water van 10 cm opstaat is dat te veel en plaje maakt niet uit overigens is het zo dat een dak 1cm per meter op afschot diend te leggen.
Ik ben 34 jaar timmerman