dakbedekking dakkapel vervangen

Plaats reactie
Sjaak van Dijk
klusser
klusser

dakbedekking dakkapel vervangen

Bericht door Sjaak van Dijk » ma jun 18, 2007 10:37 pm

Het dak van mijn dakkapel is versleten. Dit denk ik omdat:
- het 15 jaar oud is
- de vezels van de (volgens mij) bitumen duidelijk zichtbaar zijn
- het lekt binnen en daardoor is het hout van het dak verrot.

Het dak van de dakkapel ligt niet op afschot :?
Het dak was van de onderkant uit geisoleerd maar ik wil aan de bovenkant isolatie gaan aanbrengen.
Het dak is ongeveer 3.5 bij 3 meter.

Het vernieuwen van het houten gedeelte zie ik niet zo'n probleem geven.

Maar het zelf aanbrengen van de isolatie en het dakleer, is dat een klus die je zelf redelijk kunt uitvoeren? Ik heb zelf een technische opleiding (werktuigbouwkunde) en ik ben behoorlijk handig.

Wat heb ik nodig en waar moet ik op letten ?

ALvast bedankt. Sjaak

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Herman » di jun 19, 2007 9:16 am

Eigenlijk is een plat dak niet vanuit binnen te isoleren.

Dus nu is je werk:

Dakplaten eraf.
Dak zo modificeren, dat het op afschot ligt naar het afwateringspunt toe (kan gedaan worden door balkjes of platen langs de dakspanten te schroeven, en dan wat te laten uitsteken.)
Nieuw dakbeschot aanbrengen. (OSB, underlayment, betonplex, etc. Tip: Marktplaats!)
Isolatieplaten vastschroeven/spijkeren (met asfaltnagels en een grote ring)
Afgeschuinde hoeken pasmaken en vastspijkeren
Afwateringspunt inlijmen
Daktrim aanbrengen
Vanuit afwateringspunt bitumen aanbrengen. Op de rol en in de boekjes staat hoe de details in de hoeken zitten. Je kan brandrollen nemen, of lijmrollen. Brandrollen vereisen wat handigheid, maar het is zeker goed te doen. Lijmrollen zijn ook prima aan te brengen.

Zelf heb ik op deze manier mijn schuurdak gedaan, en dat is nog in topconditie (nu 5 jaar oud)

Kijk ook bij de doehetzelver in het schap, daar liggen alle benodigde onderdelen, en vaak ook instructieboekjes.
Inactief account

Sjaak van Dijk
klusser
klusser

Bericht door Sjaak van Dijk » di jun 19, 2007 9:14 pm

oke, bedankt

Ik ga me nog eerst verdiepen in het aanbrengen van het dakleer. Dat is wat mij het moeilijkste lijkt. :?

Sjaak

Sjaak van Dijk
klusser
klusser

Bericht door Sjaak van Dijk » do aug 16, 2007 10:38 pm

Even een update: de dakkapel is gerepareerd. De meeste moeite had ik idd met het branden. De onderlaag heb ik proberen te branden maar dat was achteraf niet de bedoeling. Ook had ik problemen met de brander die ik had geleend van iemand die ermee zelf ook zijn dak had gebrand. Ik gebruikte een grote fles propaan met een aansluiting met reduceerventiel maar dat brandde niet voldoende. Achteraf bleek dat degene waarvan ik de brander had geleend, een kleine fles vulde vanuit de grote en dan de brander rechtstreeks aansloot op de kleine fles. Ik op zoek naar een aansluiting voor een grote gasfles. Dit mag MITS de aansluiting is voorzien van een terugslagklep (om te voorkomen dat de vlam in de fles slaat). Dit gaf een goede vlam. Volgende dag de onderlaag vastgeschroefd met de schroeven waarmee de isolatieplaatjes waren vastgeschroefd. Hierna konden we de bovenlaag branden. Dit ging aarig goed, als je maar de "rups" in de gaten houdt. Het is wel verstandig om werkhandschoenen aan te doen. Ook is het verstandig om met 2 man te zijn. Alleen het in de trimrand branden ging niet zo makkelijk, bij het op het schuine deel branden ging de bovenlaag in de trimrand weer los. De trimrand heb ik daarom later afgekit. Het resultaat is waterdicht, al ziet het er niet helemaal professioneel uit (sommige plekken zijn te heet geweest, er staan voetstappen in en de rups komt er op sommige plaatsen verder uit. Maar ik ben toch trots dat ik het zelf gedaan heb. Zou het volgende keer toch weer zelf doen :)

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Herman » vr aug 17, 2007 3:34 pm

Goed te horen. Bedankt voor het terugmelden.
Inactief account

sugarlee
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Bericht door sugarlee » zo okt 07, 2007 3:53 pm

Kan iemand mij vertellen, waar ik een boekje over dakdekken (branden) kan krijgen/kopen, ik wil namelijk zelf een platdak (bitumen) vervangen

Sjaak van Dijk
klusser
klusser

Bericht door Sjaak van Dijk » zo okt 07, 2007 9:39 pm

ik heb hier een hoop informatie vandaan gehaald:

http://www.praxis.nl/Klussen/Overzicht/Dakbedekking

http://www.praxis.nl/uploadedFiles/300.pdf

http://www.telegraaf.nl/woonkrant/doehe ... 01.ece?rss

http://www.aquaplan.com/NDL_nederlands.htm

Ik heb zelf toch voor branden gekozen omdat de materialen dan goedkoper zijn en voor mijn gevoel meer zekerheid dat alles goed dicht aan elkaar plakt.

Plaats reactie