terrashaard in oude schorsteen maken

Forumlid

terrashaard in oude schorsteen maken

Bericht door Forumlid »

hallo,

onlangs heb ik me een appartement gekocht met een groot dakterras. in het midden van het dakterras komt de schoorsteen nog 1.80 cm naar boven door het dak. Echter deze is nutteloss en word nergens meer voor gebruikt na de verbouwing.. Nu had ik graag in deze schoorsteen een soort terrashaard willen maken waar ik haardhout in kan branden voor de sfeer.. zou dit te realiseren zijn , of heeft iemand tips hoe ik dit het beste aan kan pakken ?

alvast bedankt Frank
Herman

Bericht door Herman »

Als je puur voor de sfeer gaat, dan zou ik gewoon een losse haard kopen, en daar je hout in gooien. De schoorsteen zal waarschijnlijk te klein zijn om een vuurplaats te herbergen, dus moet uitgebreid worden, waardoor de bovenkant eraf moet. En dan kan je net zo goed een hele nieuwe opmetselen. (met vuurvaste steen en mortel...)
Forumlid

Bericht door Forumlid »

de omvang van de schoorsteen is 65 cm bij 110.. zou ik in de voorkant geen mooi gat kunnen maken om daarvoor het hout in te kunnen leggen, of denk ik nu te makelijk .. en houden deze stenen de tempertatuur wel .. etc .. wie help me verder
Herman

Bericht door Herman »

Grote schoorsteen dan... Zeker veel bezoek gehad van Sinterklaas.

Ik denk dat het dan wel zou moeten lukken, mits je aan een aantal dingen denkt:

Goede bodem maken. Onder de bodem een paar stenen of voegen weghalen, om eventuele warmteopbouw naar beneden te voorkomen.

Maak een rooster (metaal) op de bodem, desnoods nog een asla eronder. Je vuur moet lucht van onderaf krijgen, anders is het meer smoren, en dan zit je in de rook... Bovendien hou je dan teveel as over.

Het is het proberen waard...
Herman

Bericht door Herman »

Nog toe te voegen: desnoods de binnenkant bekleden met rechtopstaande vuurvaste steen. Al dan niet gemetseld (bij mijn ouders staan ze gewoon los...)