Verhogen dak

Mik

Verhogen dak

Bericht door Mik »

Mijn bungalow heeft een flauw hellend dak (ong.15*).
Er komt een verdieping op. Goothoogte blijft gelijk. De nok wordt 3m hoger.
Is het mogelijk om de binnenkant van de spaumuur te behoeden voor scheuren?
Bv. door over een bepaalde lengte een metalen strip in te metselen?

gr. Mik :?:
RvdB

Re: Verhogen dak

Bericht door RvdB »

Ik zie geen probleem... Waarom zou het binnenblad van de spouwmuur gaan scheuren?
Mik

Bericht door Mik »

Er bevindt zich nu een (kleine) scheur in het onderste bestaande gedeelte.
Ik wil het nieuwe bovenste gedeelte behoeden voor eveneens scheuren.
Mik
RvdB

Bericht door RvdB »

De bestaande kap zal aan de onderzijde op een houten muurplaat rusten.
Deze zit met ankers vast. De muurplaat ankers zullen of ingemetseld zitten of in de betonnen dakvloer ingestort zijn.

Als de goothoogte gelijk blijft, blijft dus ook de muurplaat op gelijke hoogte, zoals ik begrijp komt er dus geen nieuw metselwerk op het bestaande binnenblad. In feite vangt de muurplaat in combinatie met de gordingen het gewicht en de afschuiving van de kap op en draagt dit af op het metselwerk. Bij een gelijkmatige verdeling van deze krachten zou het metselwerk niet gaan scheuren. Ik vraag me dus af of de scheur die al in de muur zit wel veroorzaakt wordt door de kap.
Mik

Bericht door Mik »

De scheur zit in het gedeelte dat opgemetseld moet worden. Net onder de - op te metselen - nok.
Door het extra gewicht (de nok wordt ruim drie meter hoger) ben ik bang dat de scheur misschien groter wordt en eventueel later ook in het bovenste gedeelte doortrekt.
Om dat te voorkomen, dacht ik, een metalen strip horizontaal in te metselen zodat het gewicht wordt verdeeld.
Groetjes Mik
RvdB

Bericht door RvdB »

Je zou er waarschijnlijk het beste aan doen om tijdens de renovatie het stukje muur weg te halen tot voorbij de scheur en na het stellen van de nok het hele stuk opnieuw inmetselen. Er zouden vervolgens geen scheuren meer moeten ontstaan.
Mik

Bericht door Mik »

Ik krijg allemaal antwoorden die mijn vraag omzeilen.
Zou graag een simpel antwoord willen op een simpele vraag:
Als je een bestaande muur mèt een scheur wilt opmetselen, kun je dan voorkomen dat die scheur zich verder naar boven uitbreidt, door er horizontaal een lange metalen strip (of betonijzer o.i.d.) in te metselen?
Mik
Rick

Bericht door Rick »

Forumlid schreef:Je zou er waarschijnlijk het beste aan doen om tijdens de renovatie het stukje muur weg te halen tot voorbij de scheur en na het stellen van de nok het hele stuk opnieuw inmetselen. Er zouden vervolgens geen scheuren meer moeten ontstaan.
Dit is het antwoordt op je vraag als je een stukje betonijzer inmetseld (murfor over vijf lagen) kunnen die vijf lagen beperkt krachten opnemen.
Dit is naar mijn mening geen oplossing, het opnieuw opmetselen van het gedeelte waar de scheur is dat wel.
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
Herman

Bericht door Herman »

Zachte heelmeesters, stinkende wonden...
Inactief account