Ik heb een vraag over de redelijke eisen van welstand bij de aanvraag van een vergunning voor een dakopbouw. Ik heb bij mijn vergunningaanvraag naast de constructietekening/bouwtekening ook foto's aangeleverd. De foto's die ik had aangeleverd zijn van mijn woonomgeving, waaruit blijkt dat mijn buren vier deuren verderop ook een dakopbouw hebben in een andere kleur/materiaal dan hetgeen in mijn bouwtekening staat. Nu adviseert de welstandscommissie dat ik alleen dan de vergunning kan krijgen mits ik dezelfde kleur gebruik als die van mijn buren (die ik overigens afgrijselijk vind). Is dit een redelijke eis die gesteld wordt, te meer in mijn straat ook andere dakopbouwen zijn met verschillende kleuren, er is geen enkele sprake van een architectonisch geheel. Daarbij heb ik toen ik hier net kwam wonen van de buren vernomen dat in het bestemmingsplan of de welstandsnota geen kleur eisen zijn gesteld. Kan ik met succes hiertegen in bezwaar? Waar moet ik beginnen met het verzamelen van info. die ik kan gebruiken in mijn bezwaar.
Groet,
Samira Filali
welstandseisen dakopbouw
- George
Re: welstandseisen dakopbouw
Hallo Samira,
Bij het beoordelen van je aanvraag aan redelijke eisen van welstand heeft de welstandscomissie te toetsen aan hetgeen door de gemeente in de welstandsnota is vastgelegd. Het is goed om eerst na te gaan of de gemeente idd iets heeft bepaald ten aanzien van kleuren en materialen van een bouwwerk of uitbreiding daarvan.
Daarnaast vroeg ik me af om welke materialen het gaat als het gaat om de te gebruiken kleuren. Is het makkelijk overschilderbaar dan zou ik zeggen, niet teveel energie insteken, die kleur is zo gewijzigd.
Anders zou ik zeker bezwaar maken. Dat kost je geen griffierecht oid en geen proceskosten wanneer je het zelf doet. De gemeente moet dan met jou argumenten in de hand namelijk beoordelen of het redelijke is dat ze een dergelijk voorschrift aan de vergunning hebben verbonden. Probeer dan wel zoveel mogelijk info bij de gemeente zelf te halen (via hun site bijvoorbeeld) zoals de welstandsnota, maar ook eerder verleende vergunningen van de andere dakopbouwen in de straat.
Succes ermee!
Bij het beoordelen van je aanvraag aan redelijke eisen van welstand heeft de welstandscomissie te toetsen aan hetgeen door de gemeente in de welstandsnota is vastgelegd. Het is goed om eerst na te gaan of de gemeente idd iets heeft bepaald ten aanzien van kleuren en materialen van een bouwwerk of uitbreiding daarvan.
Daarnaast vroeg ik me af om welke materialen het gaat als het gaat om de te gebruiken kleuren. Is het makkelijk overschilderbaar dan zou ik zeggen, niet teveel energie insteken, die kleur is zo gewijzigd.
Anders zou ik zeker bezwaar maken. Dat kost je geen griffierecht oid en geen proceskosten wanneer je het zelf doet. De gemeente moet dan met jou argumenten in de hand namelijk beoordelen of het redelijke is dat ze een dergelijk voorschrift aan de vergunning hebben verbonden. Probeer dan wel zoveel mogelijk info bij de gemeente zelf te halen (via hun site bijvoorbeeld) zoals de welstandsnota, maar ook eerder verleende vergunningen van de andere dakopbouwen in de straat.
Succes ermee!