Dilletatievoeg overgang naar uitbouw (5 dilemmas + 1 vraag)

Herman

Dilletatievoeg overgang naar uitbouw (5 dilemmas + 1 vraag)

Bericht door Herman »

Huidige situatie is een standaard woonhuis, jaren 50, met 1/3 betonvloer (keuken) en 2/3 houten vloer (woonkamer)

Aan de achterkant willen we uitbouwen. (2,8 meter, over volle breedte (5,9 meter)). Hiervoor worden waarschijnlijk 6 palen geslagen. Verdere constructie dmv combinatievloer, wanden houtskelet.

Dilemma 1:
-funderingen koppelen of van elkaar vrijhouden
Wie kan me de voor en nadelen vertellen?

Dilemma 2:
-in de uitbouw willen we een tegelvloer. Dienen we een dilletatievoeg te gebruiken tpv de overgang van uitbouw naar bestaande vloer ?
(de keukenvloer gaat sowieso vervangen worden. (nu epoxy over hardboard over zeil over multiplex over granito)

Dilemma 3:
-wederom dilletatie. In de woonkamer ligt een houten parketvloer. Deze wilen we behouden. Als de gevel verwijderd wordt, hebben we echter eerst een stukje (27 cm oid) oud metselwerk, dan pas de nieuwe betonvloer van de uitbouw. Indien dilletatie nodig is, zou dat neerkomen op de volgende situatie:
houten vloer - overgangsprofiel - 27cm tegelvloer - dilletatie - restant tegelvloer.
Is er een mogelijkheid om dit te voorkomen, en de dilletatienaad te verplaatsen naar de overgang parket-tegel. Dit zou dan ook in de keuken moeten gebeuren, dus een dilletatie 27cm weg van de daadwerkelijke overgang.
Ik dacht aan het verwijderen van 2 of meer lagen stenen, en de combinatievloer wat laten doorsteken. Eventueel rustend op 1cm dik piepschuim (onderkant wellicht nog meer), om e.e.a. te scheiden.

Dilemma 4:
-Vloerverwarming. Ik wil vloerverwarming aanleggen in het betegelde gedeelte. Dit is dus voor een deel een bestaande vloer (infrezen, joepie...) en voor een deel nieuw. Ik neem aan dat ik daar minimaal 2 groepen van moet maken, om problemen met de overgang te voorkomen? Dit is overigens het minste probleem. De leidingen kan ik onder de keukenkastjes kwijt vanuit het huis tot voorbij de dilletatie, om vervolgens de vloer in te verdwijnen.

Dilemma 5:
Het keukenblok gaat doorlopen van oude gedeelte naar nieuwe gedeelte. Heb ik daar nog iets van dilletatie nodig? (ik wil een glazen achterwand, welke ik sowieso uit delen wil maken voor de handelbaarheid, maar ook een kunstgranieten werkblad, of een RVS werkblad)

Vraag:
Ik zie wel eens uitbouwen, welke toch zijn gaan werken tov het huis. Komt dit veel voor? En moet hoeveel werking moet ik rekening houden? We zitten hier op veengrond, met een vaste zandlaag op 13,5 meter onder maaiveld. (en alles staat dus op palen)
Inactief account
Rick

Bericht door Rick »

1. Dit ligt helemaal aan de gekozen constructie van de uitbouw, de meeste uitbouwen van die afmetingen hebben maar 4 of zelfs 2 palen. hierbij gebruiken de een stukje overwaarde van de fundering van het huis om de uitbouw op te vangen. Gaat de uitbouw dan werken (zetting) dan zal deze iets gaan kiepen. waardoor er boven in de muur scheurvorming voorkomt.

2. Ja een fundering gaat altijd zetten, als dit overal gelijk is dan treed er geen scheurvorming op. Op de scheiding tussen oud en nieuw dien je dus ook te dilateren, het liefst door een dilatatieprofiel die je tegenwoordig en een tegelvoeg kwijt kunt.

3. Ik dacht aan het verwijderen van 2 of meer lagen stenen, en de combinatievloer wat laten doorsteken. Eventueel rustend op 1cm dik piepschuim (onderkant wellicht nog meer), om e.e.a. te scheiden. ik denk dat dit een goede oplossing is. ik denk zelfs dat het doorsteken van alleen de dekvloer + wapenings netje voldoende is, om de de systeem waarschijnlijk in de breedte komt van de uitbouw.

4. janssen en krop freest liever de gehele vloer in een keer is. neem is contact met ze op.

5 nee maar ik zou wel de kasten goed koppelen,

antwoord

elke bouw dus ook een uitbouw heeft zetting, dat wil zeggen dat het gebouw iets zakt. Als dit overal gelijk is gaat het goed. bij een uitbouw worden vaak de verkeerde constructies gehanteerd waardoor je ongelijke zetting krijgt en daardoor extra scheurvorming.
Naar mijn idee kom je onder kleine haarscheuren bij een nieuwbouw nooit helemaal onderuit
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.