Advies constructie uitbouw icm balkon probleem

Plaats reactie
EazyO
verbouwer
verbouwer

Advies constructie uitbouw icm balkon probleem

Bericht door EazyO » vr dec 24, 2010 7:48 pm

Wij hebben een 2 onder 1 kap woning gekocht uit 1950, aan de achterkant willen we 3,5 meter uitbouwen. Normaal gesproken is dat geen probleem, maar aan de woning zit een gedeeld balkon met de buren.

Afbeelding

De vraag is dus even hoe ik het dak van de uitbouw moet construeren, er zijn m.i. 3 opties:

1. onder het balkon Jammer is dat het plafond in de woonkamer dan verspringt, ook maak ik me zorgen over vocht tussen onderkant balkon en bovenkant plafond.

2. aan het balkon Ik weet niet of dit constructief verantwoord is, moet ik dan de balkdragers van het dak vastboren in het balkon of kassen hakken in het beton. Ook dan zit ik volgens mij met een koudebrug van het balkon, immers de bovenkant bij de slaapkamer ligt nog steeds in de buitenlucht.

3. balkon wegslopen Dit kan volgens mij niet omdat het een plaat is die doorloopt naar het huis van de buren. Dan zou ik hem al moeten door (laten) zagen, maar dat wordt volgens mij wel een hele grote klus.

Heeft iemand een goede tip, idee of ervaring met dit vraagstuk? Weet iemand ook hoe ik de tussenmuur met de buren het beste kan uitvoeren (zie foto) zodat zij in de toekomst ook kunnen uitbreiden zonder verspringing. Het is een steens tussenmuur.

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Rick
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Re: Advies constructie uitbouw icm balkon probleem

Bericht door Rick » zo dec 26, 2010 12:38 pm

ik zou het aan het balkon maken en een oplossing voor de koudebrug zoeken.

Je kan b.v.
Aan het balkon de balkdragers boren en het dak maken...
Daar boven een l profiel aan het balkon monteren, hierop een strook gasbeton (lost koudebrug op) en dan het metselwerk, goed het lood vanaf het oude balkon door het metselwerk over het dak laten komen.
Op het metselwerk en het oude balkon leg je een betonnen afdekker, hierop kan je het hekje weer monteren.

Ik heb het geprobeerd te schetsen
balkon.png
balkon.png (7.64 KiB) 10267 keer bekeken
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.

EazyO
verbouwer
verbouwer

Bericht door EazyO » zo dec 26, 2010 9:03 pm

Oké dankjewel, daar heb ik zeker wat aan! duidelijke tekening, ik snap wat je bedoelt.

Denk je niet dat een betonnen ligger boven op, een beetje teveel gewicht is? Dit valt volgens mij ook gewoon onder de omgevingsvergunningvrije uitbouw, toch?

RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Bericht door RvdB » wo dec 29, 2010 9:47 am

Zoals Rick het schetst is mogelijk, het probleem van de koudebrug is echter maar gedeeltelijk opgelost. Je zult de bovenzijde van het balkon moeten isoleren (lukt dat met de hoogte??) en het gasbeton moet aan twee zijden van het balkon muurtje toegepast worden.

Blijven de twee zijkanten over. Aan één zijde (rechts) ligt hij in jouw muur. Aan deze zijde kunnen de koudebruggen opgelost worden dmv open zagen spouwconstructies en het toepassen van gasbeton.

De andere zijde is een open, doorlopende verbinding met het balkon van de buren. Hier kun je de koudebruggen nooit oplossen zonder het balkon door te zagen. Of de buurman moet zijn balkon geheel isoleren en aan zijn zijde ook de koudebruggen opvangen.
Als dat niet gebeurd dan zullen aan deze zijde onherroepelijk vochtproblemen ontstaan in de overgang van plafond/wand.

Als ik het voor mezelf moest maken zou ik er toch voor kiezen om, in overleg met een constructeur, het hele balkon te verwijderen.

ARduo
Meesterklusser
Meesterklusser
Contacteer:

Bericht door ARduo » di jan 11, 2011 9:13 am

Beste EazyO,

Wij denken dat de beste oplossing toch de 1e is.
Alleen waar je dan aan moet denken is, dat je eigenlijk een gewone dakconstructie moet maken.
Daardoor heb je, en geen koude brug, en een waterdichte constructie en hoef je je geen zorgen te maken over wateroverlast onder het plafond.

Indien je het balkon wilt wegslopen, zit je aan een omgevingsvergunning vast, aangezien het constructief is wat je wilt wijzigen.

Als je nog vragen hebt, kun je ons te allen tijde bereiken op info@arduo.nl.

Met vriendelijke groet,

ARduo
Wij tekenen voor kwaliteit!
www.arduo.nl
info@arduo.nl

EazyO
verbouwer
verbouwer

Bericht door EazyO » di jan 11, 2011 4:37 pm

Wat bedoel je met een gewone dakconstructie? aan het balkon vast of er onderdoor of een schuin dak?

RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Bericht door RvdB » wo jan 12, 2011 1:05 pm

Ik ben wel benieuwd hoe Arduo de koude bruggen oplost als de buurman het balkon niet compleet isoleerd? Het betreft hier een doorlopende balkonplaat... Ook het scheidingswandje op de beganegrond zal hier problemen geven. Dit is zo te zien een steensmuurtje en dus niet geïsoleerd...

EazyO
verbouwer
verbouwer

Bericht door EazyO » wo jan 12, 2011 8:42 pm

RvdB schreef:Ook het scheidingswandje op de beganegrond zal hier problemen geven. Dit is zo te zien een steensmuurtje en dus niet geïsoleerd...
Ja daar zie ik dus niet zoveel problemen ontstaan omdat de buurman al onder het balkon heeft uitgebouwd en deze muur dus bij hem al binnen in de woning staat. Als ik hem ook in mijn woning krijg veracht ik niet dat dat problemen op gaat leveren qua koudebruggen dan. Wellicht is het wat gehorig maar dat is een ander probleem...

RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Bericht door RvdB » wo jan 12, 2011 10:23 pm

De kopse kant is de koudebrug naar binnen en kan hier wel degelijk problemen opleveren.
Ook staat deze muur op het balkon. Hier zul je onder de gehele muur de onderste lagen stenen moeten vervangen door cellenbeton of foamglas.

Omdat je gaat uitbouwen en dus de bebouwde oppervlakte veranderd zul je sowieso een omgevingsvergunning aan moeten vragen. zie www.omgevingsloket.nl
Als je even de check doet zul je zien dat je een vergunning nodig hebt. Daarmee samenhangend goede tekeningen en een constructie berekening.

Belangrijkste tip:
Neem een goede architect of bouwkundig tekenaar in de arm. Zij weten hoe ze met dit soort zaken om moeten gaan.
Het voorkomen van koudebruggen zal je een hoop ellende besparen!

EazyO
verbouwer
verbouwer

Bericht door EazyO » do jan 13, 2011 7:27 am

Ik kan me vinden in je opmerkingen over de koudebruggen en de bouwkundige, dat zal ik ook zeker doen, maar een omgevingsvergunning heb ik volgens mij niet nodig.

Ik ga aanbouwen en voldoe m.i. geheel aan de omgevingsvergunningvrije eisen, kun je aangeven waar je denkt dat ik daar niet aan voldoe?

RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Bericht door RvdB » do jan 13, 2011 10:53 am

Je hebt inderdaad geen omgevingsvergunning nodig...
De regels zijn wat veranderd in vergelijking met het verleden vandaar dat ik in de verondersteling was dat je hem wel nodig had.

ARduo
Meesterklusser
Meesterklusser
Contacteer:

Bericht door ARduo » ma jan 17, 2011 3:46 pm

Beste EazyO,

Het heeft even geduurd, zag net pas dat er op mijn reactie gereageerd was.

Hierbij een voorbeeldje, hoe het eventueel zou kunnen. Dit hebben wij vaker getekend en uitgevoerd. (mits de hoogte van het plafond het toelaat! )
Bijlagen
balkon detail.jpg
balkon detail.jpg (11.09 KiB) 10173 keer bekeken
www.arduo.nl
info@arduo.nl

RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Bericht door RvdB » ma jan 17, 2011 8:31 pm

Lijkt mij ook een prima oplossing!

EazyO
verbouwer
verbouwer

Bericht door EazyO » di jan 18, 2011 7:15 am

heel erg bedankt voor de tips en adviezen tot nu toe. Ik zal het resultaat vermelden als het klaar is.

RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Bericht door RvdB » di mar 08, 2011 7:31 pm

@Arduo

kennen jullie een heel klein dakdkkertje dat hier kan komen mastieken ;)......

ARduo
Meesterklusser
Meesterklusser
Contacteer:

Bericht door ARduo » do mar 10, 2011 9:18 am

RvdB schreef:@Arduo

kennen jullie een heel klein dakdkkertje dat hier kan komen mastieken ;)......
Hahah, ik zie inderdaad dat er wat weggevallen is.
Er dient een opstandje te komen bij het balkon, zodat daar de mastiek al komt.

Principe detail he, geen werkdetail :D
www.arduo.nl
info@arduo.nl

EazyO
verbouwer
verbouwer

Bericht door EazyO » zo mar 27, 2011 7:40 pm

Ik ga waarschijnlijk toch tegen het balkon aan monteren. Onder het balkon door kan niet, dat wordt veel te laag.

ARduo
Meesterklusser
Meesterklusser
Contacteer:

Bericht door ARduo » ma mar 28, 2011 11:02 am

Dat kan uiteraard ook.
Let wel erop dat je goed isoleert, anders blijft je balkon een koude brug.

Succes met de verbouwing.

mvg

ARduo
www.arduo.nl
info@arduo.nl

boertje125
klusser
klusser

Bericht door boertje125 » ma mar 28, 2011 4:13 pm

ik denk dat je wel een vergunning nodig het als je die 3.5 meter uit wilt bouwen
langs de erfgrens.

tot 2.5 meter uitbouwen is vergunningsvrij.
daar boven onder bepaalde voorwaarde ook maar deze uitbouw voldoet daar volgens mij niet aan.
doe het goed ook als het anders kan

EazyO
verbouwer
verbouwer

Bericht door EazyO » di apr 26, 2011 5:03 pm

boertje125 schreef:ik denk dat je wel een vergunning nodig het als je die 3.5 meter uit wilt bouwen
langs de erfgrens.

tot 2.5 meter uitbouwen is vergunningsvrij.
daar boven onder bepaalde voorwaarde ook maar deze uitbouw voldoet daar volgens mij niet aan.
Nee hoor, ben bij VROM geweest en bij de gemeente, het blijkt volgens de nieuwe WABO toch echt vergunningsvrij te zijn. Voldoet namelijk aan alle overige eisen om buiten de 2,5 meter vergunningsvrij te bouwen...

Plaats reactie