Afbraak schouw, hoe stutten

Plaats reactie
Lesley
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Afbraak schouw, hoe stutten

Bericht door Lesley » do nov 01, 2007 9:50 pm

Ik ben van plan de twee schouwen die in men te renoveren huis staan volledig weg te halen, buiten op de zolderverdieping, waar deze moeten dienen als schouw voor ketel en ventilatie voor badkamer/...

Nu, het gelijkvloers is geen probleem, daar rust deze op de gemetste gewelfsels die plafond vormen.
Enkel op zolder, waar de schouw dus moet blijven bestaan, is deze in 1 geheel doorgemetst met de schouw op de verdieping.

Nu was men idee, betonbalkjes te gieten met betonijzer in, en die per bv 3 stenen te plaatsen op de houten draagbalken, onder de schouw.
Dit, door telkens de betreffende stenen eruit te slagen, balkje in de plaats schuiven, aanwerken, laten drogen en vervolgens het volgende balkje. (Zie figuur ter verduidelijking)
Nadien nog een klein betonnetje erin voor de dichtheid van de schouw te garanderen.

Lijkt dit een goed idee, of is het te omslachtig en/of bestaan er betere?

De schouw is her en der verankert in de muur, en deze bevat geen spouw. Nu moet ik zeggen dat de verankering niet echt te vertrouwen is doordat de zavelcement niet meer in goede staat is.

Met groet en dank,
Lesley

Afbeelding
(Meer eventueel verduidelijkende foto's op http://lesley.skaainet.be/photos )

julien
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member
Contacteer:

Bericht door julien » wo nov 07, 2007 2:18 pm

Ik zou de schouw niet op de houten vloer laten rusten. Hout beweegt.

Ik zou 2 driehoeken laten lassen en deze onder de schouw steken en verankeren in de muur. Als je dit met lange chemische pluggen doet mag dat geen probleem zijn.

Sylvester
klusser
klusser
Contacteer:

Bericht door Sylvester » wo nov 07, 2007 4:10 pm

julien schreef:Ik zou de schouw niet op de houten vloer laten rusten. Hout beweegt.

Ik zou 2 driehoeken laten lassen en deze onder de schouw steken en verankeren in de muur. Als je dit met lange chemische pluggen doet mag dat geen probleem zijn.
vroeger werd dit veel gedaan, maar waarom maak je geen simpele nieuwe afvoer voor ketel en badkamer door t dak heen?

kun je eventueel heel de schoorsteen van je dak af meppen.
www.bouwkunde.tk
Het forum voor en door bouwkundigen!

Lesley
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Bericht door Lesley » wo nov 07, 2007 7:35 pm

'k Leg de balken niet vast, dus dat hout mag leven.

Nu, een nieuwe afvoer vinnek beetje stom, gezien die schouwen perfect kunnen dienen...

Die beugels zijn inderdaad wel een idee, en inderdaad, met chemische pluggen, enkel is dat dan weer lastiger af te werken, moet ik al inox nemen dat het niet zou roesten en door bepleistering komen.

Ik zal er nog eens een nachtje over denken :).

Bedankt voor de meningen.

Plaats reactie