Berekening sterkte draagbalk

Plaats reactie
Bauttje
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Berekening sterkte draagbalk

Bericht door Bauttje » di jun 24, 2008 10:14 am

Hallo,

Ik wil thuis een overkapping maken achter in de tuin. Ik doe dit door het pannen puntdak van de schuur in gelijke vorm door te trekken.

Vanuit de tuin gezien, bevestig ik links alles in de bestaande muur van de schuur, achterzijde kan ik laten rusten op een reeds gemetselde muur.
Rechts is wat minder ik mag namelijk niets aan de muur van de buren bevestigen. Ik wil dus een driehoek frame maken, wat ik aan één kant op de achterzijde van de schutting muur laat rusten, en de ander punt van deze driehoek van een nog te plaatsen stalen staander. ( ik hoop dat jullie het nog begrijpen)

Nu leg ik 1 houten balk in de schuur muur deze moet qua lengte 2.84 m worden, deze balk rust dus op de stalen staander die 2.32 hoog moet worden.

Ik ben geen techneut, maar als ik iets zie dan kan ik het meestal wel maken. Berekenen van iets is niet echt mijn sterkste kant.

Mijn vraag is dus met voor dikte houten balk en stalen balk kan ik volstaan?

Ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen alvast bedankt voor de moeite.

Mvrgr

Rob

RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Bericht door RvdB » do jun 26, 2008 7:11 am

Is het vergunnningsvrij? Zo niet dan zul je sowieso een berekening van een constructeur moeten overleggen bij de aanvraag.
Verder kun je zo niet zeggen wat zwaar genoeg is. Dit is afhankelijk van het aantal m2 pannendak, de wind/sneeuwbelasting, de afschuiving die volgt uit de hoek van het dak, het soort dakpan, het soort dakbeshot enz.
Iemand die een bepaalde sterkte zo aangeeft roept in principe maar wat.

Een constructie berekening kost +/- €250, maar kan (als je een goede constructeur hebt) wel geld opleveren door minimaal materiaal gebruik.

Bauttje
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Bericht door Bauttje » vr jun 27, 2008 9:02 am

Bedankt voor je reactie.

Ik ben der al uit, ik wel iemand nodig die een bouw tekening voor me kan maken, ts maar een kleine overkapping. Iemand dat zo even doet...wie? :wink:

R

Plaats reactie