betonplaat op stalen balk. Staal is geroest.

Plaats reactie
erik2055
bouwer
bouwer

betonplaat op stalen balk. Staal is geroest.

Bericht door erik2055 » di feb 26, 2008 1:24 pm

Mijn balkon bestaat uit een betonnen plaat die enerzijds ligt op metselwerk, en aan de andere zijde op een stalen I-profiel, die een meter uit mijn achtergevel steekt.

De bovenflens van het profiel is geroest, dus stussen staal- en beton-vlak is ie geroest.
Hoe kan ik die roest behandelen ? Ik kan er niet tussenin, natuurlijk en ik kan niet die plaat eventjes optillen.
Kan ik er een of ander spulletje tussenin laten vloeien ?
Iets dat de roest 'oplost' of zo ?

Ik wil hem graag conserveren, voordat die stalen balk helemaal 'op' is geroest.
Is trouwens lelijk ook.

De Kater
verbouwer
verbouwer

Re: betonplaat op stalen balk. Staal is geroest.

Bericht door De Kater » di mar 18, 2008 12:39 pm

erik2055 schreef:Mijn balkon bestaat uit een betonnen plaat die enerzijds ligt op metselwerk, en aan de andere zijde op een stalen I-profiel, die een meter uit mijn achtergevel steekt.

De bovenflens van het profiel is geroest, dus stussen staal- en beton-vlak is ie geroest.
Hoe kan ik die roest behandelen ? Ik kan er niet tussenin, natuurlijk en ik kan niet die plaat eventjes optillen.
Kan ik er een of ander spulletje tussenin laten vloeien ?
Iets dat de roest 'oplost' of zo ?

Ik wil hem graag conserveren, voordat die stalen balk helemaal 'op' is geroest.
Is trouwens lelijk ook.
Hoe ernstig is de roestvorming?normaal is het zo dat het I bint in de menie gezet word alvorens het bordes erop komt,de dikte van het ding speelt hier een rol als hij 5 mm dik is gaat tie nog ongeveer 40 jaar mee.
Ik ben 34 jaar timmerman

AvM
verbouwer
verbouwer

Bericht door AvM » zo apr 20, 2008 5:00 pm

De roest op de balk zal het staal beschermen tegen verder verroesten hiervan, het proces stopt zodra de laag roest dik genoeg is.

Het gedeelte dat niet bereikbaar is zal zichzelf dus 'beschermen'.
Voor het zichtbaar verroeste gedeelte is er echter een kans dat de roest afbladert. Hier kun je wellicht het beste de roest zelf verwijderen en het staal een beschermende verf laag (genoeg keuze bij de bouw markten) te geven om roesten te voorkomen.

RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Bericht door RvdB » ma apr 21, 2008 8:20 am

Dat heb ik nog nooit gehoord dat iets niet meer verder roest als de laag dik genoeg is. Ook niet echt een aannemelijk verhaal! Vraag me ook af waarom we dan alles moeten conserveren en hoe kan het dan zijn dat er balken doorroesten??
Ik heb tijdens mijn bouwkundige opleiding altijd zo'n beetje hetzel;fde geleerd als wat "de kater" aangeeft.

AvM
verbouwer
verbouwer

Bericht door AvM » ma apr 21, 2008 1:23 pm

Het conserveren is met name omdat roest niet 'mooi' is en de afwerking vaak een brandwerende waarde heeft.
Dat roest het staal beschermt van verder roesten is zonder meer waar, gebeurt regelmatig met gevel materialen om esthetische redenen, die roesten echt niet verder anders zouden die om de x jaren vervanger moeten worden, geen opdrachtgever of architect die daar op zit te wachten. En kijk ook maar eens in de richting van de scheepvaart/havens daar is heel veel verroest zonder door te roesten.

Geloof dat er zelfs een spreekwoord op gebaseerd is 'roest verroest niet'.

Een ligger is in de meeste gevallen echter niet berekend om te gaan roesten, aangezien roest direct de flens dikte aantast en dus de draagkracht van de ligger. En zoals gezegd kan de roest ook los laten of beschadigen zodat het staal weer bloot komt te liggen en verder kan roesten (als dat maar vaak genoeg gebeurt kan iets door roesten).

Wellicht heb je tijdens de opleiding wat geleerd over het inbranden van houten liggers? Zodra de kool laag dik genoeg is zal het hout niet verder branden en zichzelf dus beschermen, dat is het zelfde principe als voor roest, zuurstof kan er niet meer bij dus gebeurt er niks.

RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Bericht door RvdB » ma apr 21, 2008 4:20 pm

daar heb je wel weer een punt.
Maar zoals je zelf al aangeeft is een ligger hier niet op berekend en heeft het in dit geval ook geen estetische waarde.

AvM
verbouwer
verbouwer

Bericht door AvM » ma apr 21, 2008 6:18 pm

Daarom raad ik het ook alleen maar aan voor het gedeelte dat niet bereikbaar is niks te doen aan de roest. Gezien de roest daar beschermd is zal deze niet beschadigen en de ligger niet verder roesten.
Daarnaast heeft zo'n ligger nog een behoorlijke veiligheidsmarge in de constructie berekening en zal een klein beetje roest geen effect hebben.

Tevens steekt de ligger maar een meter uit de gevel, vrij grote kans dat het een ligger is die of doorsteekt van binnen uit ofwel dezelfde maat heeft als andere liggers in woning die meestal een stuk groter zijn dan benodigd voor een balkon.

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Herman » di apr 22, 2008 11:03 am

1mm staal geeft 10mm roest, dus het lijkt al snel vrij dramatisch, terwijl dat niet zo is.

Voor schepen houden we rekening met een roesttoeslag van 2mm. Dit is rekening houdend met een levensduur van 30 jaar voor een schip. Delen die in de verf gehouden worden, hebben geen toeslag, en delen die aan slijtage onderhevig zijn (ijsversterking) hebben meer toeslagen.

De dubbele bodem en evt. aanwezige dubbele wanden (de ballasttanks) worden niet gecoat, en juist daar geldt de 2mm toeslag. (onbeschermd ijzer, zeewatercontact). Wel moet ik opmerken dat deze tanks luchtdicht zijn afgesloten, dus de zuurstof is er al snel op. (dit is ook de reden dat een schip met volle ballasttanks wordt aangeleverd op een reparatiewerf. Door het leeglopen van de tanks komt er verse lucht in de ballasttanks, en zijn deze veilig toegankelijk voor onderhoudspersoneel.)
Inactief account

Plaats reactie