Doorbraak dragende muur

Plaats reactie
Luchtsplitser
klusser
klusser

Doorbraak dragende muur

Bericht door Luchtsplitser » ma sep 24, 2007 8:12 am

Zijn er situaties te bedenken waarbij het doorbreken van een dragende muur echt niet mogelijk is?

Uiteraard zal ik (als we de klus werkelijk gaan doen) een aannemer inschakelen voor de constructie berekeningen enzo. Maar zover zijn we op dit moment nog niet. Ik vroeg me af of er ook situaties zijn dat zoiets totaal niet mogelijk is.

Het betreft hier een oud huis waar mijn vriendin en ik ons oog op hebben laten vallen. Als we het kopen is 1 van de voorwaarden dat we die betreffende muur door kunnen breken en de achterliggende ruimte bij de kamer betrekken.
Het gaat trouwens om een gemetselde binnenmuur.

Alvast bedankt
Luchtsplitser

Michiel_H
verbouwer
verbouwer

Bericht door Michiel_H » do sep 27, 2007 4:49 pm

Alles kan, de vraag is alleen welke stalen balk er voor in de plaats moet komen. Dit is weer afhankelijk van wat er allemaal bovenop staat. Waarschijnlijk niet gigantisch veel, maar als er een balk van 40 cm voor in de plaats moet komen is het de vraag of je nog wilt gaan verbouwen.

Luchtsplitser
klusser
klusser

Bericht door Luchtsplitser » do sep 27, 2007 7:45 pm

ok, duidelijk.
Het betreft een halfsteensmuur die doorgebroken dient te worden. Daar bovenop (de 1e verdieping) staat een halfsteensmuur. Verder niets.

Het deel van de muur dat ik weg wil hebben zit tegen de buitenmuur aan. Dus haaks op de buitenmuur naar binnen toe. Links en recht van de muur zitten kozijnen. (tussen de kozijnen in zit metselwerk van ongeveer 2,5 steen)

Groeten
Luchtsplitser

Plaats reactie