Draagconstructie voor uitbouw - zichtbaar

Plaats reactie
John_NV
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Draagconstructie voor uitbouw - zichtbaar

Bericht door John_NV » wo okt 31, 2007 8:51 am

Hallo,

Ik zit met het volgende probleem. We hebben een huis van ca 6 jaar oud gekocht en willen een uitbouw aan de achterkant laten neerzetten. Bij de bouwtekeningen die destijds bij het verkoopinformatiepakket zat is ook een tekening met de uitbouw die je direct bij de bouw kon laten neerzetten. Op deze tekening is een gedeelte van de achterpui aan de linker en aan de rechterkant blijven staan (pedantjes heet dit geloof ik), midden in de kamer dus. Dit is uiteraard geen fraai gezicht en het beperkt je ook met de inrichting.

Nu hebben we aan de acrhictect gevraagd of dat niet anders kan. Zijn oplossing is om met een een draagconstructie in de vorm van een "n" te gan werken (hoogte plafond is 2,40mtr, breedte is 5,40 mtr). Hierbij heb je dus aan de linker en aan de rechterkant een verticale balk waarop een horizontale balk ligt. Zoals het er nu naar uitziet zal deze constructie zichtbaar blijven in de woonkamer; bij de muren zal er een uitspringing zijn van ca 10 cm naar buiten en 25 cm breed op de plek waar de balk zit en ook het plafond komt ca 3cm lager op de plek van de horizontale balk. Je begrijpt dat dit niet echt mooi is. Argument is dat de muren van kalkzandsteen zijn en dat de vloer van de eerste verdieping een kanaalplaat (?) is. (ik heb een heel technisch verhaal te horen gekregen, dit is wat er van is blijven hangen). Ook is het zo dat men verwacht dat deze vloerplaat doorloopt tot de achtergevel waardoor deze constructie noodzakelijk is.

Ik heb er geen verstand van en geloof het direct maar ik vind dit dus absoluut geen mooie oplossing.

Is hier iemand die hiermee ervaring heeft en me kan vertellen of de constructie op een andere manier uitgevoerd kan worden zonder je van binnen ziet dat er een stukje aan het huis gebouwd is?

Bedankt alvast!

Groet,
John

Rick
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Rick » wo okt 31, 2007 3:47 pm

De constructie die de architect bedoeld is een portaal constructie, het is met deze constructie mogelijk om deze onzichtbaar te verwerken, d.w.z. in de muur een voor de kanaalplaat.
Ik zou eens een aantal staal costructeurs bellen, en vragen of zij deze constructie weleens toegepast hebben.

Ik weet zeker dat je er niet meer dan 3 hoeft te bellen.
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.

Plaats reactie