Draagkracht bij gebruik als kolom

Plaats reactie
perry
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Draagkracht bij gebruik als kolom

Bericht door perry » wo mar 06, 2013 10:13 am

Hallo, wellicht heeft iemand de know how voor het volgende. Ik wil een HEB 200 ondersteunen om deze te ontlasten. HEB200, met lengte 5,3m, is uitsluitend ter ondersteuning van binnenmuren van 3 verdiepingen van kalkzandsteen, dus eigenlijk zo gek veel niet. De ondersteuning wil ik doen bij 2,3m, omdat daar toch een GIBOwand komt en je er niets van ziet.
Ik kan echter nergens de draagkracht terugvinden van metalen, indien deze als kolom gebruikt wordt en niet als ligger.
Ik denk zelf aan IPE120 ofwel koker 100x100x6. Wat is sterker?
bvd Perry

Rick
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Re: Draagkracht bij gebruik als kolom

Bericht door Rick » wo mar 06, 2013 10:42 am

Ik zou zeggen dat die heb200 al meer als genoeg is, als je echt zekerheid wilt zou ik hem ondersteunen met wat het meest makkelijk weg te werken is. Een koker lijkt mij.
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.

perry
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Re: Draagkracht bij gebruik als kolom

Bericht door perry » wo mar 06, 2013 11:16 am

Dank. Ja die HEB is door de vloerenfabrikant berekend waarbij deze ook nog is uitgegeaan van de vermelde ondersteuning. Ik schrok ook van de maat 200! Maar goed een ondersteuning is het geld ook niet en dan volg ik de tekening. De ondersteuning is niet berekend omdat hier oorspronkelijk een betonwand van 14cm zou komen. De buitengevel zet ik overigens op een HEA 180 (ligt naast de HEB200) en ga ik op dezelfde manier nog ondersteunen.

Plaats reactie