Draagkracht dakterras

Plaats reactie
TeeHaa
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Draagkracht dakterras

Bericht door TeeHaa » wo jul 22, 2009 2:47 pm

Wij wonen in een zogenaamde 'belle étagewoning'. Onlangs werd het plat dak heraangelegd. Koepels werden vervangen en verplaatst, oorspronkelijke roofing verwijderd, isolatie geplaatst en tot slot werd het ganse oppervlak (41 m2) voorzien van een laag EPDM.

De dakconstructie is van hout en rust op een aantal stevige dwarsbalken van 20 cm (?) dikte.

Ons idee was om boven dit geheel rubbertegels (EPDM) te plaatsen (met afwateringssysteem) met een gewicht van +/- 25 kg/m2. Ipv een ballustrade dachten we aan plantenbakken om een soort natuurlijke omheining te krijgen.

Onze voornaamste zorg is dus de draagkracht. Maw is het geheel stevig genoeg om de EPDM-tegels en de plantenbakken te dragen? En vooral ook om als soort van dakterras te dienen? Stel dat er -pakweg- een 8-tal personen op dit oppervlakte zouden staan, zorgt dit dan voor problemen? Al zijn we er ons wel van bewust dat de oppervlakte nooit als volwaardig terras zal kunnen dienen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

prullie
verbouwer
verbouwer

Re: Draagkracht dakterras

Bericht door prullie » vr jul 24, 2009 9:18 am

Hoi Teehaa,

Een dakterras maken waar oorspronkelijk een dag zat is niet altijd goed mogelijk. Bij een normaal plat dak is rekening gehouden met een 60 kg sneeuw/water per vierkante meter. Een dakterras moet een belasting van 250 kg per vierkante meter aankunnen (wetgeving middels het bouwbesluit). Dat is exclusief de 25 kg voor de tegels en dat is exclusief een veiligheidsfactor.

Post hier op het forum de maten van de balken (breedte en hoogte) en de onderlinge afstand. Plaats ook even de maten van de onderslagbalken (de balken onder de balklaag)(breedte en hoogte en onderlinge afstand). Dan bereken ik wel voor je of dit enigsinds haalbaar is of niet.

Om exact aan te tonen dat het voldoet of niet moet een goede tekening van de balklaag gemaakt worden omdat er nogal wat sparingen inzitten.

Groetjes en succes met de plannen

ARduo
Meesterklusser
Meesterklusser
Contacteer:

Bericht door ARduo » ma jul 27, 2009 8:34 am

Beste Teehaa,

Ik zou het inderdaad laten berekenen door Prullie. Er komt een hele andere belasting.
Tevens zou ik ook even nakijken of je geen vergunning nodig hebt voor je dakterras.
Dit weer om problemen te voorkomen.

mvg ARduo
Wij tekenen voor kwaliteit!
www.arduo.nl
info@arduo.nl

TeeHaa
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Bericht door TeeHaa » ma jul 27, 2009 9:32 am

- Lengte van het oppervlakte : 6,5 m
- Breedte van het oppervlakte : 4,5 m
- Afmetingen lichtkoepels : 100x100 cm
- koepels op 50 cm afstand van zijkant (rechts en achter) en op 80 cm (links)
- Dikte/hoogte 'middenbalk' en 'buitenbalk' (in muur verankerd) : 20 cm
- Breedte 'middenbalk' en 'buitenbalk' (in muur verankerd) : 2 x 7,5 cm
- Dikte/hoogte 'tussenbalk/dwarsbalk' (11 stuks op +/- 35 a 40 cm afstand van elkaar) (rust op 'middenbalk') : 18 cm
- Breedte 'tussenbalk/dwarsbalk' (11x) (rust op 'middenbalk') : 7,5 cm
- Dikte/hoogte 'bovenplankjes' : 2 cm (?)
- Breedte 'bovenplankjes' : 10 - 12 cm
- Lichte roofinglaag boven 'bovenplankjes'
- Dikte isolatie/hoogte : 8 cm
- EPDM-tegels : 2,5 cm dik en 100x100 cm - 25 kg

Plaats reactie