draagkracht dakterras

Dolfje
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

draagkracht dakterras

Bericht door Dolfje » za mar 09, 2019 4:26 pm

Hoi iedereen,

Ik wil graag een klein dakterras maken op mijn dakkapel op de eerste verdiepeing van een jaren dertig woning. Jaren geleden hebben vorige eigenaren nog een dakkapel op de tweede verdieping gebouwd met een deur naar dit "dakterras". Bij de aankoop gebruikten ze het al als terras zonder hekwerk en lag het vol met grind van ongeveer 5cm hoogte en een klein gedeelte met dreen tegels van 30x30cm, dit zonder problemen en ook tijdens de verbouwing uitgebreid gebruik gemaakt van dit dakterras.

Nu wilde ik voor de bevestiging van het hekwerk 60x60cm dreentegels gaan gebruiken om paalhouder op de monteren (dit ipv het grind en kleine dreentegels), andere optie zie ik momenteel niet en dit gewicht van de tegels heb ik nodig. Wat zoeken op dit forum kwam ik een en ander tegen of draagkracht berekeningen of de dakkapel dit gewicht aankan. Geen idee of de belasting (variabel als permanent klopt)

Voor zover ik kan terugzien op de oude bouwtekeningen zijn het balken van 50x100mm (anders 65x165) met een hoh afstand van 60cm met een maximale lengte van 180cm. De dreentegels wegen 110kg/m2. Dak bestaat verder uit planken en bitumen. Met een beetje zoeken op dit forum kwam ik berekeningen tegen maar geen idee of deze ook kloppen voor mijn situatie, met name de veranderlijke en permanente belasting, hierover kan ik niks vinden

Balk weerstandsmoment = 1/6 x 50 x 100^2 = 88333
Lengte balk = 1,8 meter h.o.h. 0,6 meter

Hout: Standaard constructiehout C18
Opneembare houtspanning 12,75 N/mm2

Belasting situatie met nieuwe dreentegel
Veranderlijk 2,5 kN/m2 x 1,3 = 3,25
Balklaag en beschot 0,3 kN/m2 x 1,2 = 0,36
Plafond / mastiek 0,2 kN/m2 x 1,2 = 0,24
Dreentegel 1,1kN/m2 = 1,1kN/m2 = 1,1

Totaal belasting: 4,95 kN/m2

Belasting op balk: 4,95 * 0,6 (hoh) = 2,97

Optredend moment: 1/8 x q x l^2 = 1/8 x 2.97 x 1.8^2 = 1,20kNm

Optredende houtspanning:
Spanning = moment / weerstandsmoment = 13,6 N/mm2

Dit voldoet dus niet volgens de richtlijnen voor Nieuwbouw zoals aangegeven in het bouwbesluit. De overschrijding is 6.8% ervan uitgaande dat mijn belasting die ik heb gebruikt kloppend is. Dak bestaat uit balken, daarop planken met een bitumenlaag. Kan iemand zeggen of mijn berekening klopt of dat ik de belasting bij deze gegevens (bitumen, planken etc. ) anders moet berekenen. Graag jullie hulp. Dank.

Groet,

Dolf

Plaats reactie