hoe bereken je de juiste balk?

Plaats reactie
Jan J
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

hoe bereken je de juiste balk?

Bericht door Jan J » vr mar 28, 2008 12:16 am

Beste mensen ik ben net nieuw ingelogd maar ben al langer op de site aan het kijken.

ik ben bezig met een verbouwing en wil een stuk aanbouwen aan de achterzijde zowel beneden en boven.
Beneden 5 meter diep en boven mag maar tot 2.56 meter aangebouwd worden.
De bovenverdieping is van (volgens mij heet het hobovloerof perforavloer)
bakstenen met holtes volgestort met beton en tussen de stenen in stalen betonijzers redelijke dikke schat tussen 7 a 8 millimeter.
Deze rust op de achtergevel en natuurlijk de zijwanden en er staat nog in de woonkamer een draagmuur met daarachter een stabilisatiemuur.
Nou weet ik dat er een stalen balk in moet.
De overspanning is 5.50m.
ik wil eigelijk de oude vloer in de HEB- 280 balk(denk dat ik zo'n balk moet hebben) schuifen en van de aanbouw idem. (onder broodjes ps vloer daarin voorzie ik geen probleem en boven laat ik kanaalplaatvloer erophijsen) maar zo dat ze allebei in de/tussen de flensen liggen.Bovenste vloer dak realiseer ik met een balklaag maar moet ook een stalen balk in de oude buitengevel onder de kap.
Nou weet ik dat ik de balk moet laten berekenen.
De tekening voor de aanbouw wordt al gerealiseerd.
Maar de berekening moet een constructeur doen.
Weet misschien iemand die dit voor mij zou kunnen doen uiteraard tegen een vergoeding natuurlijk.
Misschien d.mv. een viltstiftenplan?
alvast heel erg bedankt groet Jan

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Herman » vr mar 28, 2008 10:45 am

Gewoon een ruwe schets maken, en daarmee langs een paar constructeurs. Er zijn er genoeg. Bijv in de linkerkolom van de website, daar zag ik er een aantal staan, en anders via google of de gouden gids. Er zit er altijd wel 1 in de buurt.

Een dergelijke berekening kost je de kop niet.
Inactief account

RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Bericht door RvdB » vr mar 28, 2008 3:18 pm

een constructeur zal dit met liefde voor je doen, maar vraag wel bij een paar verschillende constructeurs een offerte op er kan nog weleens wat prijs verschil in zitten. Gezien de soort en grootte van de verbouwing (aanbouw met verdieping) heb je een vergunning nodig en dus goede tekeningen. Waarschijnlijk weet je tekenaar ook wel een constructeur. overigens zal de fundering ook berekend moeten worden. De rekening van de constructeur zal altijd boven de €250,- excl BTW uitkomen voor enkel de statische berekeningen. Moet er ook een constructietekening gemaakt worden dan komt het bedrag een stuk hoger uit.

Plaats reactie