HSB wand dwarsbalken ?
- jeroen66
HSB wand dwarsbalken ?
Ik ben een aantal houtskeletbouw wandjes aan het plaatsen, regels op de grond en plafond en dan stijlen verticaal ertussen. Nou vroeg ik mij af of ik nog horizontaal balkjes tussen de staanders moet plaatsen voor de stevigheid of dat het verband stevig genoeg wordt door de gipsplaten.
- RvdB
zou ik wel doen: als het hout van de stijlen werkt kan de spanning niet naar boven en beneden. De stijlen zitten immmers opgesloten tussen vloer en plafond. door het werken zullen de stijlen daarom krom gaan staan waarbij de gipsplaat en het evt stukwerk daarop kan scheuren.
Om een zo stevig mogelijke wand te krijgen zet je de stijlen 600mm hart op hart, daartussen regels: 1e vak met één regel in tweeën delen, 2e vak met 2 regels in drie:en delen. Heb je 600 mm hoh dan past hier mooi een spijkerflens deken van rockwool tussen, mocht je de wand willen isoleren
Zo dus:
| |_| |
|_| |_|
| |_| |
| | | |
Om een zo stevig mogelijke wand te krijgen zet je de stijlen 600mm hart op hart, daartussen regels: 1e vak met één regel in tweeën delen, 2e vak met 2 regels in drie:en delen. Heb je 600 mm hoh dan past hier mooi een spijkerflens deken van rockwool tussen, mocht je de wand willen isoleren
Zo dus:
| |_| |
|_| |_|
| |_| |
| | | |
- jeroen66