Kop h-profiel verroest

Plaats reactie
Martin78
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Kop h-profiel verroest

Bericht door Martin78 » ma feb 05, 2007 12:59 pm

Hallo allemaal,

Voor ik aan de klus ga beginnen, wil ik graag jullie visie eens horen.

Bij een verlegging van mijn telefoonkabel onder mijn vloer, ontdekte ik dat de kop van de stalen balk (waar die in de muur zit) die onder de muur tussen de woonkamer en de gang zit, flink verroest is. Misschien kan ik vanavond wel wat foto's uploaden, maar misschien snap je het zo ook wel.

Het huis is van rond 1930, en staat in Gouda. De balk is een meter of 4/5 lang, en komt tot halverwege het huis.

Nu breek ik mijn hoofd erover hoe ik dit kan laten doen.

I.m.o. zijn er een aantal opties.

1. Een stalen balk in de muur laten aanbrengen en vastlassen. Dit kan dan misschien wel zonder dat de vloer open moet.
2. De complete balk vervangen. Dat wordt een stevige verbouwing...
3. Gauw verhuizen :(

Wat denken jullie hiervan? Als niet-bouwkundige klinken mijn ideeën jullie misschien als klinkklare nonsens in de oren.
Graag jullie mening/advies.

Met vriendelijke groet,

Martin
Gouda

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Herman » ma feb 05, 2007 3:24 pm

Snel verhuizen natuurlijk. Gouda ligt over 10 jaar toch minimaal 3 meter onder de zeespiegel. (en ik zit in hetzelfde schuitje...)

Als het echt zo erg is als je beschrijft, dan zou de kop vervangen een optie kunnen zijn. Ook is het wellicht mogelijk om alleen een paar strippen of dikke stukken betonijzer de muur in te krijgen, en aan een gezond stuk van de H vast te lassen. Dat scheelt wellicht arbeid.

Vindt alleen maar eens een lasser die daaraan wil (lassen in zo'n krappe ruimte.)

Maar is het echt zo erg? Is het niet mogelijk de boel gewoon schoon te steken, en eens flink in de Hammerite te zetten?
Roest is 10 keer dikker dan staal, dus het lijkt al snel heel wat. Bij schepen rekenen we gedurende de levensduur van 30 jaar op 2mm roest.
Inactief account

Martin78
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Bericht door Martin78 » ma feb 05, 2007 5:27 pm

even een plaatje. Rechts de buitenmuur, links van de foto (niet zichtbaar) ziet de balk er net zo uit als op de linkerkant van de foto.

Afbeelding

Als ik Herman zo hoor, kan ik dus beter schoonmaken en Hammerite er overheen kwasten?

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Herman » ma feb 05, 2007 8:28 pm

Mijns inziens, en zo vanaf de fotos te beoordelen, niets bijzonders. Het lijkt mij prima op te lossen met de investering van een roeststeker (stevig model kort plamuurmes, Gamma/Karwei), een staalborstel, een blikje Hammerite en een goedkope kwast.
Inactief account

H.J. Scheffers
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Bericht door H.J. Scheffers » wo feb 06, 2008 12:02 pm

Beste Martin,

Mijn dochter woont ook in Gouda en heeft hetzelfde probleem.
Mij is geadviseerd om eerst de balk goed te onderstutten, daarna rond de balk, die ingemetseld zit in de gevel uit te kappen, de balk waar nodig te conserveren en daarna aan weerszijden van de H balk stukken profiel met bouten en moeren vast te zetten in de oude draagbalk, die dan ook ingemetseld worden in de gevel.

Als je wilt kun je mij mailen, misschien kunnen wij elkaar helpen?
h.j.scheffers@hccnet.nl

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Herman » wo feb 06, 2008 5:52 pm

Voor je e.e.a. overhoop gaat halen, zou ik met een roeststeker toch eerst kijken wat de daadwerkelijke stand van zaken is.

Stalen balken zijn in het algemeen overbemeten, en aan de einden relatief lichter belast. (buigspanning). Een halve mm staal geeft 5mm roest, dus dat ziet er direct dramatisch uit, terwijl er nog niets aan de hand is.
Inactief account

Sjaak van Dijk
klusser
klusser

Bericht door Sjaak van Dijk » do feb 07, 2008 1:44 am

in ieder geval moet de roest weg, zodat je kunt zien wat er aan de hand is en je aan roestpreventie kunt doen. Mocht de balk dun zijn geworden (met name het staande gedeelte, dat voor de draadkracht zorgt, zou je ook aan weerszijden strippen in de balk kunnen maken die ook de muur ingaan, en deze vastzetten door gaten door het staande gedeelte van de H balk te boren en hierdoor bouten te doen.

Plaats reactie