stalen draagbalk

Plaats reactie
sloezz

stalen draagbalk

Bericht door sloezz » do jan 05, 2006 7:07 pm

Kan iemand mij vertellen hoeveel een stalen HEB 200 bint van ongeveer 600 cm aan oplegging moet hebben op metselwerk, de bint draagt de buitengevel, binnenmuur en een gedeelte van de vloer van de eerste verdieping.

Rick
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Rick » vr jan 06, 2006 10:09 pm

Hou minimaal 20 cm aan. en leg de balk op op een hardgebakken tegel
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.

sloezz

Bericht door sloezz » zo jan 08, 2006 8:22 am

daar word ik niet vrolijk van want mijn uitvoerder zegt aan 8 cm genoeg te hebben. Ik had zelf al geen lekker gevoel bij die 8 cm daarom wilde ik de vraag op dit forum zetten. Ik heb overigens al veel aan het forum gehad want ik stel niet snel een vraag maar lezen van het forum doe ik wel.
Andere reactie zijn uiteraard welkom.

Rick
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Rick » zo jan 08, 2006 2:04 pm

Leuk dat je het forum zo volgt, ik hoop dat je in de toekomst je wat vaker mengt in de discussies (een inschrijving kan zowiezo geen kwaad)

Even terug op je vraag:
Een oplegging van 8 cm kan naar mijn mening alleen gerealiseerd worden door middel van een stalen portaal, voordeel hiervan is dat je wellicht zonder verspringing in de huiskamer kan werken.
Vraag eens naar de construtie berekening van de aannemer, ik weet dat er met een overspanning van 6 m1 vaak gewerkt word met een hea 240, deze zou genoeg overcapaciteit om deze toe te passen zonder berekening van de constructuer, bij een heb 200 zou ik toch graag een constructie berekening zien.
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.

sloezz

Bericht door sloezz » wo jan 11, 2006 5:31 pm

wederom bedankt voor je antwoord, voor wat betreft de oplegging, ik ga en nog een muurtje voor zetten dan kom ik aan 18cm, daar heb ik wel vertrouwen in, de hea is eigenlijk een HEB (dikwandig) daar heb ik nog een hoeklijn van 200 x 100 aan gelast dus die vertrouw ik ook wel, alleen dus die oplegging daar zat ik een beetje mee. Maar ik lees uit jou woorden dat je het vaker gedaan hebt, dus meteen nog een vraag, laatst komt iemand langs en die zegt: je moet altijd een portaal maken met ook onder op je fundering een drager, wat is jouw ervaring? Dit zou moeten omdat anders de fundering zou kunnen knikken. Het overigens een jaren 60 huis op een niet geheide fundering.

wheijns

HEA - tekening

Bericht door wheijns » vr jan 20, 2006 7:12 pm

Ik ben bezig met het tekenen van enkele details van een aanbouw (prive). Deze en soortgelijke discussie zijn erg interessant om te volgen.

Heeft iemand detailleringen van bijvoorbeeld de oplegging vd achtergevel op een HEA200 (300cm)?

Michiel123
verbouwer
verbouwer

Bericht door Michiel123 » vr jan 11, 2008 11:49 pm

Volgens de huidige bouwkundige regels moet een oplegging op gemetselde muren ongeveer 8-10 cm zijn.
Dit is voldoende veilig op een dragende muur.
20 cm is niet minder veilig maar je moet er maar de ruimte voor hebben tussen je spouw.
Bouwkundige

Sylvester
klusser
klusser
Contacteer:

Bericht door Sylvester » ma jan 14, 2008 9:13 pm

Michiel123 schreef:Volgens de huidige bouwkundige regels moet een oplegging op gemetselde muren ongeveer 8-10 cm zijn.
Dit is voldoende veilig op een dragende muur.
20 cm is niet minder veilig maar je moet er maar de ruimte voor hebben tussen je spouw.
hoe bedoel je ruimte tussen je spouw? ik ben wel benieuwd naar de koudebrug oplossing, binnenzijde met gipsplaat afdichten iig?

8 tot 10 cm is voldoende, denk dat meer juist ook beschadiging of scheurvorming in het bovenliggende metselwerk kan vormen doordat het een inklemming wordt ipv oplegging.
www.bouwkunde.tk
Het forum voor en door bouwkundigen!

erik2055
bouwer
bouwer

Bericht door erik2055 » wo feb 27, 2008 11:02 am

hangt ook erg van de kwaliteit van de ondersteuning af....
Oud metselwerk ?
gewapend beton ?
hout ?

Als de ondersteuning twijfelachtig is, is dit misschien een idee: zet er een stalen koker onder in de spouw ter ondersteuning.

RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Bericht door RvdB » wo feb 27, 2008 11:55 am

Je kan zo niet zeggen hoeveel oplegging een balk moet hebben... snap ook niet dat een bouwteam member hier zegt minimaal 20 cm nodig te hebben. Het is geheel afhankelijk van wat er bovenopkomt en wat eronderzit. Bepalend is namelijk de druksterkte van de onderliggende muur (en fundering waarop deze muur weer staat). één en ander wordt uitgedrukt in N/mm2. Ook het gewicht wat op de balk komt+zijn eigen gewicht heeft een bepaalde belasting in N. Bij een gelijkmatige belasting bepaald de oppervlakte van de het stuk muur waar de balk ligt hoeveel de belasting op de muur wordt:

bijvoorbeeld belasting op de balk + eigen gewicht is 10KN (10.000N = 1000KG) en de flens is 200mm breed, dan heeft deze balk op 2 muren van 100mm dus 100mmx200mmx2=40.000mm2 oplegging 10.000N/40.000mm2=0.25N/mm2
Een poriso stuc heeft een nominale druksterkte van 15n/mm2 dus zou je voldoende oplegging moeten hebben.

Ik ga dan wel uit van een "knel"oplegging waarbij de balk rondom ingemetseld wordt.
N.B. bij constructief werk ALTIJD een constructeur laten rekenen... kost ongeveer €250,- en je bent van alles af!

Plaats reactie