welke maat stalen balk? etc

Plaats reactie
dutchie
verbouwer
verbouwer
Contacteer:

welke maat stalen balk? etc

Bericht door dutchie » vr mei 23, 2008 8:26 pm

Hallo,

ik wil een doorbraak creëren aan de achterkant van het huis zodat ik kan aanbouwen. hierdoor komt de dubbelsteens muur erboven zonder draagvlak .
er rust verder geen vloer of dak op de weg te breken muur

De breedte van het huis is 4900
de doorbraak word 3500 hierna een muur ( 100 ) , een doorbraak van 90 en de spouwen muur van het huis en de buren.
de totale lengte van de balk zal dus moeten zijn : 4700

nu heb ik de volgende vragen:

welk balk heb ik nodig ? ( hea ... heb.. ? )
welke maat moet de balk hebben ?
hoeveel draagvlak moet de balk hebben ?

alvast bedankt !!

Dutchie

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Herman » za mei 24, 2008 2:58 pm

Je bent je ervan bewust dat je voor een dergelijke doorbraak een (lichte) bouwvergunning nodig hebt? En dat je deze alleen krijgt met gegevens die een constructeur voor je berekent?

Mocht hier een antwoord komen, dan is dat alleen om orienterende schetsen / mogelijkheden te onderzoeken.

Zelf heb ik van dergelijke berekeningen geen kaas gegeten, maar er zijn waarschijnlijk wel anderen die (uit ervaring) een richting aan kunnen geven.
Inactief account

dutchie
verbouwer
verbouwer
Contacteer:

Bericht door dutchie » zo mei 25, 2008 5:31 pm

wist niet dat je voor een doorbraak een bouwvergunning moet hebben... is dit landelijk of per gemeente verschillend?

ik heb van een uitvoerder gehoord dat ik een 20 of 22 x 17.5 HEA balk moet hebben.
weet nu alleen nog niet hoeveel draagvlak deze minimaal zal moeten hebben.

bedankt voor de info!

grtz Dutchie

boertje125
klusser
klusser

Bericht door boertje125 » di mei 27, 2008 6:32 pm

Herman schreef:Je bent je ervan bewust dat je voor een dergelijke doorbraak een (lichte) bouwvergunning nodig hebt? En dat je deze alleen krijgt met gegevens die een constructeur voor je berekent?

Mocht hier een antwoord komen, dan is dat alleen om orienterende schetsen / mogelijkheden te onderzoeken.

Zelf heb ik van dergelijke berekeningen geen kaas gegeten, maar er zijn waarschijnlijk wel anderen die (uit ervaring) een richting aan kunnen geven.
Als de uitbouw vergunnings vrij is (zie website van vrom voor de voorwaarden)
Is de doorbraak ook vergunningsvrij indien gelijktijdig met de doorbraak gerealiseerd

Voor de berekening ga je uiteraad bij een constructeur langs ook als je hem voor de gemeente niet nodig hebt
doe het goed ook als het anders kan

dutchie
verbouwer
verbouwer
Contacteer:

Bericht door dutchie » wo mei 28, 2008 4:10 pm

weet er iemand wat dan het draagvlak moet zijn waarop de balk aan beide zijden komt te liggen ?

thx

RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Bericht door RvdB » do mei 29, 2008 2:58 pm

een gevel doorbraak is (volgens mij) nooit vergunningsvrij want de constructie verandert. Al is hij dit wel, ga dan niet liggen stunten of op het advies af van de één of ander, laat gewoon een constructeur er aan rekenen. Dan weet je het voor een paar honderd Euro zeker en dat kan in de toekomst een hoop ellende besparen.
By the way, je zal voor je aanbouw toch ook één en ander moeten berekenen (funderingen, balklaag etc??)

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Herman » vr mei 30, 2008 11:29 am

Nog iets: Een aanbouw kan wel vergunningsvrij zijn, maar moet wel te allen tijde voldoen aan het bouwbesluit. En daarvoor zal toch enig rekenwerk moeten plaatsvinden.
Inactief account

RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Bericht door RvdB » vr mei 30, 2008 12:38 pm

tsja nog zoiets het bouwbesluit...
Hier hoeft wel niet veel voor berekend te worden, hooguit de daglicht toetreding en doorspuibaarheid. (het bouwbesluit zegt niets over het constructieve gedeelte).

Die balk maten die je "uitvoerder" noemt zijn geen bestaande maten... Een HEA geef je aan met de flens breedte; een HEA 200 of 220 heeft een flens van 200 resp 220 mm de hoogte zou dan 190 resp 210 mm zijn. 175 is geen maat.

Veelal wordt er bij doorbraken voor bijv. een aanbouw of een schuifpui gebruik gemaakt van twee hoeklijnen van bijvoorbeeld 100x150x10.
Als je het laat berekenen en je komt met twee hoeklijnen uit dan scheelt dit in de kosten en het is een stuk fraaier want er komt geen dikke balk in je opening.

Plaats reactie