Ik heb een vraag ivm de verbouwing van mijn keuken.
In de hoek van mijn keuken is vanaf 1.80m hoogte een oude gemetselde schoorsteen met 2 rookkanalen aanwezig. Deze rust op een betonnen plaat (10 cm dik), die in de muren is verankerd. Het metselwerk loopt achter de achtergevel boven de keuken nog ca. 4 meter door.
De plaat steekt ca. 15 cm uit aan beide zijden van de schoorsteen (soort schouw dus). Het lijkt me dat dat geen dragende functie heeft.
Mijn vraag is nu: hoe kom ik erachter of ik veilig het uit-stekende deel van 15 cm eraf kan (laten) slijpen?
Groeten,
Marco
Betonnen rand van schoorsteen dragend deel?
- Rick
Hoi Marco,
Deze betonnen platen zijn mij wel bekend en vaak te vinden in jaren 50 of 60 woningen, deze hebben wel degelijk een dragende functie.
Maar ik begrijp de situatie niet helemaal
De gemetselde schoorsteen loopt achter de achtergevel door ? bedoel je aan dat hij van buiten zichtbaar is.
Is dit alleen een schoorsteen voor jouw woning of deel je hem met de buren? 
Ben je van plan de gehele schoorsteen te slopen
enne schrijf even in dan krijg je een mailtje als iemand gereageerd heeft
Deze betonnen platen zijn mij wel bekend en vaak te vinden in jaren 50 of 60 woningen, deze hebben wel degelijk een dragende functie.
Maar ik begrijp de situatie niet helemaal
enne schrijf even in dan krijg je een mailtje als iemand gereageerd heeft
- Aad Hoekstra
Beste Marco,
Ik heb eens rustig gekeken naar wat je hebt opgeschreven en ik heb een aantal zaken aangenomen:
Groet, Aad.
Ik heb eens rustig gekeken naar wat je hebt opgeschreven en ik heb een aantal zaken aangenomen:
- de woning stamt uit de 50 of 50-er jaren.
het is een rijtjeswoning die steeds per 2 in beeld en spigelbeeld zijn gebouwd
de vloeren zijn van hout
Groet, Aad.
<a target="_blank"a href="http://www.ikoo.nl">bouwkundig tekenwerk en advies</a>
- Herman
Ik heb het als volgt gedaan:
De betonplaat was in de spouwmuur ingemetseld. Ik heb geen buren aan die kant, dus de plaat liep niet door.
De betonplaat is eruitgebroken, evenals de schoorsteen die erop staat. Dit is gedaan totaan het dak, waar op de schoorsteen de ligger van het dak rust. (in ieder geval het stuk totaan de draagmuur in het midden)
Ik heb derhalve een deel van ongeveer 75cm laten staan, en getand laten verspringen totaan de muur (zodat altijd hele stenen de schoorsteen dragen). De schoorsteen was meegemetseld met de spouwmuur, en stak daar ook met de stenen in. Deze stenen heb ik dus moeten halveren.
Wat betreft die rand van 15cm. Ik neem aan dat de betonplaat dus te groot is voor de eigenlijke schoorsteen. Het lijkt mij dat deze rand er dan gewoon af te zagen is. Houdt er wel rekening mee dat je betonijzer zal tegenkomen.
De betonplaat was in de spouwmuur ingemetseld. Ik heb geen buren aan die kant, dus de plaat liep niet door.
De betonplaat is eruitgebroken, evenals de schoorsteen die erop staat. Dit is gedaan totaan het dak, waar op de schoorsteen de ligger van het dak rust. (in ieder geval het stuk totaan de draagmuur in het midden)
Ik heb derhalve een deel van ongeveer 75cm laten staan, en getand laten verspringen totaan de muur (zodat altijd hele stenen de schoorsteen dragen). De schoorsteen was meegemetseld met de spouwmuur, en stak daar ook met de stenen in. Deze stenen heb ik dus moeten halveren.
Wat betreft die rand van 15cm. Ik neem aan dat de betonplaat dus te groot is voor de eigenlijke schoorsteen. Het lijkt mij dat deze rand er dan gewoon af te zagen is. Houdt er wel rekening mee dat je betonijzer zal tegenkomen.