vraag hoe het beste een dragende balk te ontlasten / te versterken.
Situatie:
De woonkamer in mijn huis is 560 x 560 cm het plafond zit tussen 4 dragende balken die tevens de vloer van de bovengelegenslaapkamer dragen. Deze balken zijn 20 x 20 cm en liggen hoh ca 110 cm, overspanning is dus 560 cm
Drie van deze balken worden op ca 180 cm uit een muur ondersteund door een balk van 20x10 die aan beide zijden gedragen wordt door verticale staanders (20x10)
De vierde balk wordt niet ondersteund en daar zit probleem, deze zakt door wat goed te merken is als je in de slaapkamer loopt (m'n kastdeuren gaan vanzelf open als ik erlangs loop!)
Deze balk kan ik niet in de woonkamer ondersteunen en om de woonkamer niet nog lager te maken dan die al is wil ik geen balk dwars onder de genoemde vier balken aanbrengen (dat was het advies, een 20x30 onder de bestaande balken van muur tot muur. (de doorloopruimte onder die balk zou dan 185cm worden)
mij idee voor oplossing:
Tussen plafond en vloer slaapkamer zit ongeveer 10 cm ruimte. Deze ruimte is bereikbaar door gedeeltelijk slaapkamervloer te verwijderen (wel jammer dat ik daarvoor vloerdelen van 30 breed en 560 land moet doorzagen net midden boven een dragende balk)
De idee is om aan beide zijden van de zwakke balk een HEB100 stalen balk te plaatsen.
Mijn vraag:
is dit een goed idee of zijn er betere oplossingen?
Geven 2 HEB 100 voldoende steun of moeten het er meer worden?
Nb:
Het betreft een ca 200 jaar oud huis, muren van 60 breed, kleine ramen. Staat in Tsjechie (waar ik overigens woon)
Groet
Pieter
draagbalk versterken
- RvdB
Re: draagbalk versterken
IK vind de gehele balklag nogal aan de lichte kant. Zou er eerder voor kiezen om er balken bij te leggen zodat je een balklaag hoh 550 krijg.
- vodnik
RvdB, daar heb je helemaal gelijk in dat de constructie "licht" is. heeft uiteraard met de ouderdom van het pand te doen.
Als ik balken tussen de balken ga leggen zodat ik hoh 55 cm krijg, wat rijdt je dan aan, staal (HEA of HEB) of hout? Ik heb de alkenschuif gevonden voor hout, bestaat die ook voor staal?
Aan welek maten moet ik denken?
Pieter
Als ik balken tussen de balken ga leggen zodat ik hoh 55 cm krijg, wat rijdt je dan aan, staal (HEA of HEB) of hout? Ik heb de alkenschuif gevonden voor hout, bestaat die ook voor staal?
Aan welek maten moet ik denken?
Pieter
- RvdB
Je hebt nu een bestaande situatie, dus het uiterlijk van de nieuwe balken doet er ook toe. ik zou daarom niet kiezen voor staal, maar voor balken met dezelfde afmeting als de bestaande. Een constructeur zal wellicht zwaardere balken adviseren gezien de overspanning en de hedendaagse reken methoden, maar in dit geval zou ik zeggen dat in het verleden behaalde resultaten garantie bieden voor de toekomst