draagkracht eiken balk

ploeter

draagkracht eiken balk

Bericht door ploeter »

Ik heb dit forum een paar keer doorzocht en ik merk dat de vraag naar informatie over de draagkracht van eikenhouten liggers nergens een duidelijk antwoord krijgt. Ik kan me echter niet voorstellen dat er geen tabellen bestaan ivm de belastbaarheid (uiterste grenstoestand, bruikbaarheidstoestand en de maximale doorbuiging in die toestand) van eiken liggers.

Ik heb die informatie nodig om een bestaande toestand te kunnen inschatten. Het gaat om 2 eiken balken van 23 x 24 cm (er heeft duidelijk een uitdroging plaatsgevonden, oorspronkelijk moeten ze 24 tot 25 cm gemeten hebben). Overspanning is resp. 3,9 m en 4,5 m; lengte bedraagt vermoedelijk resp. 4,5 m en 5 m.
ARduo

Re: draagkracht eiken balk

Bericht door ARduo »

Het beste is om hiervoor een constructeur in te schakelen. Deze kan je alles vertellen over de draagkracht etc.

mvg ARduo
Wij tekenen voor kwaliteit!
www.arduo.nl
[verwijderd]
ploeter

Re: draagkracht eiken balk

Bericht door ploeter »

Een constructeur raadplegen (en betalen?) om ergens een tabel op te snorren?

Gelukkig heb ik al een antwoord van het Belgian Woodforum (www.woodforum.be/nl).

Rekening houdend met een maximale doorbuiging van 1/300 en de opgegeven overspanning kan de balk van 5 m tot 450 kg per lopende meter torsen en die van 4,5 tot 650 kg.