help,
mijn ex heeft 3jr geleden een muur weggehaald een muur tussen de kamer en de keuken.
ineens beginnen nu mijn wanden boven zo te scheuren dat ze bijna los van de wand(van de buren) staan.de deuren lopen vast in de kozijnen.
hoe weet ik of hij een draagmuur heeft weggehaald?
en hoe kan ik de muur herstellen?
hoelang houd een vloer het uit als er geen muur onderzit???
hoe kan ik de muur per direct ondersteunen voordat de boel instort?
SPOED.....................................
draagmuur ja of nee?
- PimRitzen
Re: draagmuur ja of nee?
Beste Skoning,
Een bouwinspecteur of constructeur kan je hierover duidelijkheid geven. Aangezien de muur drie jaar geleden is verwijderd, moet de schade hiervan al geruime tijd zichtbaar zijn.
Om je toch te kunnen adviseren, stel ik je de volgende vragen:
Met vriendelijke groet,
Pim Ritzen
http://www.rkba.nl
Een bouwinspecteur of constructeur kan je hierover duidelijkheid geven. Aangezien de muur drie jaar geleden is verwijderd, moet de schade hiervan al geruime tijd zichtbaar zijn.
Om je toch te kunnen adviseren, stel ik je de volgende vragen:
- - Is er destijds een bouwvergunning voor de verbouwing aangevraagd?
- Zijn er tekeningen van de woning?
- Heb je foto's van de woning? (scheuren, verwijderde muur etc.)
Met vriendelijke groet,
Pim Ritzen
http://www.rkba.nl
- prullie
Als ik je verhaal lees van het losscheuren van muren en het vast zitten van de deur, dan kun je ervanuit gaan dat er een dragende muur is weggehaald. Als houten balken boven een wand doorlopen dan betekend dat lang niet altijd dat een muur niet dragend is. De balken lopen over de wand door om de doorbuiging te verkleinen. Dat scheuren pas na een geruime tijd optreden is te verklaren door "kruip" Bij een gelijkblijvende belasting blijft de doorbuiging over een tijd toenemen.
Hout wordt bij zware belasting over een lange periode ook wat zwakker. Het heeft tijd nodig om kapot te gaan. Aangezien het al drie jaar zit, zou ik geen grote angst hebben, maar je kunt beter wel een onderslag balk laten aanbrengen.
Twijvel je echt aan de veiligheid, dan kun je bouw enw oningtoezicht van de gemeente bellen. Denken zij echter ook dat het gevaarlijk is, dan kun je er op rekenen dat ook van je verwacht (zo nodig geeist) wordt om het veilig te maken.
Groetjes en succes met de situatie.
Hout wordt bij zware belasting over een lange periode ook wat zwakker. Het heeft tijd nodig om kapot te gaan. Aangezien het al drie jaar zit, zou ik geen grote angst hebben, maar je kunt beter wel een onderslag balk laten aanbrengen.
Twijvel je echt aan de veiligheid, dan kun je bouw enw oningtoezicht van de gemeente bellen. Denken zij echter ook dat het gevaarlijk is, dan kun je er op rekenen dat ook van je verwacht (zo nodig geeist) wordt om het veilig te maken.
Groetjes en succes met de situatie.
- ARduo
Ik zou of bouw en woningtoezicht inschakelen, of een bouwkundig adviseur/constructeur.
Deze kunnen zo zien of het dragend is of niet.
Indien je het niet vertrouwt, zou je stempels eronder kunnen plaatsen. Om in ieder geval het op te vangen, en dan in samenwerking met een bouwkundige een oplossing te vinden.
Mvg ARduo
Deze kunnen zo zien of het dragend is of niet.
Indien je het niet vertrouwt, zou je stempels eronder kunnen plaatsen. Om in ieder geval het op te vangen, en dan in samenwerking met een bouwkundige een oplossing te vinden.
Mvg ARduo
- boertje125
trek het kruipluik open en kijk of de muur onder de begane grondvloer door loopt
(of er een fundering onder zit)
zo ja dan is de muur dragend
zo nee dan is de muur over het algemeen niet dragend maar hier zijn uitzonderingen op mogelijk
(of er een fundering onder zit)
zo ja dan is de muur dragend
zo nee dan is de muur over het algemeen niet dragend maar hier zijn uitzonderingen op mogelijk
doe het goed ook als het anders kan