Houten draagbalken vloer bg/plafond kelder

Bos65r

Houten draagbalken vloer bg/plafond kelder

Bericht door Bos65r »

In onze woning met een begane grond en een kelder bestaat de vloer van de begane grond en dus het plafond van de kelder uit een houten vloer/plafond met daaronder houten steunbalken. Deze houten steunbalken hebben een onderlinge afstand van ongeveer 70 centimeter en zijn 20x7,2 cm. De balken rusten in de muren van de kelder. De kelder is ca. 90 vierkante meter en bestaat uit 3 beuken.

Deze balken maken het plafond om de 70 centimeter 20 centimeter lager. Nu willen wij ons huis verkopen en kopers struikelen hierover (of beter gezegd stoten zich hieraan). :lol:

Ons huis is uit 1906 en de kelder uit 1933 dus ik kan me voorstellen dat er inmiddels andere materialen en technieken zijn om de vloer cq. het plafond te ondersteunen. Graag hoor ik welke alternatieven en zijn (dunnere stalen balken bijvoorbeeld)?
Herman

Re: Houten draagbalken vloer bg/plafond kelder

Bericht door Herman »

Hoeveel hoogte zou je willen winnen?

Stijfheid komt uit balkhoogte, dus je zal al snel naar superstijve materialen moeten kijken om de hoogte effectief terug te dringen.

Ik zou nog eerder de vloer 10 cm uitgraven... Of kopers zoeken van 1,6 meter lang.
Inactief account
Bos65r

Bericht door Bos65r »

@Herman,

Ik zou indien mogelijk zo'n 10 cm willen winnen. Vloer uitgraven is een optie maar een veel duurdere met de mogelijkheid dat er vochtproblemen ontstaan.
Herman

Bericht door Herman »

Je zal het moeten laten berekenen, maar je kan overwegen om de balken af te zagen en de onderzijde te beplakken met koolstof / epoxy strips. Wellicht dat je dit ook aan de bovenzijde moet doen, dat zal uit de berekening blijken.

Ik had eens een website van iemand die dit in o.a. Amsterdam deed. Het wordt nogal eens toegepast bij beton. (externe wapening)
Inactief account