Keuze diktes balken vliering en ondersteunende muurtjes

MarkH

Keuze diktes balken vliering en ondersteunende muurtjes

Bericht door MarkH »

Wie kan me helpen om de juiste balkdiktes voor mijn vliering te bepalen?

Het gaat om een vliering op een zolder van 10.6 m x 4.55 m. Het dak is
een prefab dak, met knieschotten en afgewerkt met groene platen, dat
volgens mij niet geschikt is om de vliering te kunnen dragen.

In mijn idee worden over de lengte van 10.6 m de balken aan begin en
eind vastgezet op de kalkzandsteen buitenmuren en ondersteund door 2
houtskeletbouw muurtjes. Er ontstaan dan 3 ruimtes:
- voorzijde 320 x 455 cm
- midden 400 x 455 cm
- achterzijde 320 x 455 cm

Ik wil het plafond van de voor en achterzijde op 280 cm, deze moet zo
hoog omdat er ook nog openslaande ramen in de muren zitten.

Het plafond in het midden kan lager om meer berg- en loopruimte te
realiseren. Ik denk aan 240 cm hoog. Ook wil ik in de midden ruimte
een vlizo trap plaatsen.

Zolder1.jpg geeft een weergave van een ondersteunend muurtje.
ZOLDER1.jpg
ZOLDER1.jpg (19.21 KiB) 13694 keer bekeken
Zolder2.jpg geeft een bovenaanzicht van de hele vliering met de 3 ruimtes.
ZOLDER2.jpg
ZOLDER2.jpg (16.22 KiB) 13694 keer bekeken
Ik zou graag advies willen over de balkdiktes en hoh afstanden van
muurtjes en vliering. En tips over hoe ik het een en ander bevestig
lijken me ook wel handig.
voorzijde_small.jpg
voorzijde_small.jpg (50.16 KiB) 13693 keer bekeken
RvdB

Re: Keuze diktes balken vliering en ondersteunende muurtjes

Bericht door RvdB »

Ik zou een balklaag van 70x170 toepassen (klasse C24). Tegen de kopgevels een randbalk (ook 70x170) met keilbouten aan de muur bevestigen. Hier de balklaag met schoentjes bevestigen. Balken hoh 60cm. De balken met gordinglassen aan elkaar maken met de las ca 40 cm uit de houten wandjes.
Op de balklaag een underlayment plaat en deze voldoende schroeven aan alle balken.

Ik zou dus niet kiezen om met twee hoogtes te werken.

Voor de wandjes een stijl en regelwerk van 50x100 toepassen. stijlen hoh 60 cm.

Voor een vloer zou theoretisch een zwaardere balklaag toegepast worden (richting 95x220), maar als ik jouw situatie beoordeel dan geloof ik niet dat er heel zware belastingen op de vloer komen (als een wasmachine :wink: ). zou het evt nog wel met een 58x155 aan durven.
Herman

Bericht door Herman »

Zoveel zal er idd niet opkomen. Hooguit een broodbakmachine en een fiets... :)

Complimenten aan de TS voor de hoge kwaliteit topic start. Ik zou persoonlijk ook de vloer op 1 hoogte houden, al was het maar voor het ruimtelijke effect. Eventueel wel zo laag mogelijk mbt de ramen.
Inactief account
MarkH

Bericht door MarkH »

Bedankt voor deze bruikbare antwoorden!

Op de vliering zullen inderdaad geen wasmachines komen te staan ;-), maar meer die niet uitgepakte verhuisdozen die daar de komende jaren nog zullen staan ;-)

Helaas zitten mijn ramen nogal hoog waardoor het plafond op 280 cm zal komen. De vliering zou hiermee 185 cm hoog worden en zo'n 200 cm breed. Voor mijn gevoel wordt dat een hele nauwe ruimte, waar ik moeilijk de ruimte over de hele lengte kan benutten. Iemand met ervaring met zo'n ruimte?

Voor het stijl en regelwerk kan ik dus gewoon ruw vuren 50x100 pakken? Ik had zelf deze maat ook al in gedachten, maar dan hoh 30 cm om wat meer draagvermogen te creëren. Ik had overigens niet verwacht dat ik de vlieringbalken gewoon op het muurtje kon opleggen en had een drukverdelende balk (70x170) verwacht.

Voor de vlieringbalken had ik standaard timmerhout 70x195 in gedachten (Vuren-C), omdat dat voor mij als particulier makkelijker is aan te schaffen. Ik wil de balken hoh 48 cm plaatsen, omdat dat een betere verdeling geeft over de breedte.

In eerste instantie wilde ik ook 1 hoogte hanteren voor de hele vliering. Echter zou een verlaging in het middengedeelte van 40 cm echt een behoorlijke ruimtewinst opleveren. Zou het met de besproken balkdiktes te realiseren zijn als ik ipv gordinglassen een extra balk (70x170) tegen de muur aan bevestig, waar ik weer schoentjes op kan zetten?
RvdB

Bericht door RvdB »

Door de gordinglassen toe te passen maak je eigenlijk één lange balk en hebben de wandjes slechts een licht ondersteunende functie. Als je met 2 hoogtes gaat werken dan moeten de wandjes de balklaag gaan dragen. 70x170 is ook standaard hout wat als particulier te krijgen is en goedkoper dan 70x195. een kleinere verdeling dan 600mm is nooit verkeerd.
MarkH

Bericht door MarkH »

Ok, ik ben er uit. Ik ga toch voor 1 hoogte, vanwege eerder genoemde argumenten. Wel ga ik proberen zo laag mogelijk, vlak boven de naar binnen openslaande ramen uit te komen. Het plafond komt dan op 260 cm.

Bij het volgende zou ik nog wel wat hulp kunnen gebruiken:
- welk maat keilbouten zal ik nemen en om de hoeveel cm zal ik ze plaatsen om de balklaag op de kopse muren vast te zetten?
- met welke maat draadbouten zal ik de balkdragers vastzetten?
- zet ik gordinglassen vast met nagels of schroeven en welke maat?
- welke soort en maat nagels worden in de regel gebruikt voor het stijl en regelwerk?