hallo!
toen we ons huis in 1987 kochten waren er bovengrondse stroomkabels gespannen van het huis naar het werkhuis. Het was een stalling waar een melkmachine stond. Ik heb ze allemaal opgeruimd, zo lelijk vond ik ze.
Maar nu ga ik in dat werkhuis een smidsvuur aansluiten (380 Volt)en dacht opnieuw zo een kabel te gebruiken.
Bestaat dit nog in de handel? Welke code heeft zo'n kabel?
bij voorbaat...
erg bedankt!
digi
elektrische kabel, luchtleiding
- Herman
Kan je geen buitenkabel, 5 aderig, ophangen aan een staaldraad? Hoe zit het eigenlijk met bliksembeveiliging?
Kan je de kabel niet in de grond graven? (60cm diep, in een slagvaste buis).
Een kennis van me heeft een buis van 125mm rond van zijn woonhuis naar zijn werkplaats laten leggen (tijdens de bouw). Hier heeft hij later, bij het aanleggen van allerlei snufjes, veel plezier van gehad. Door de buis ligt een touw, waarmee hij kabels makkelijk kan doorhalen.
Kan je de kabel niet in de grond graven? (60cm diep, in een slagvaste buis).
Een kennis van me heeft een buis van 125mm rond van zijn woonhuis naar zijn werkplaats laten leggen (tijdens de bouw). Hier heeft hij later, bij het aanleggen van allerlei snufjes, veel plezier van gehad. Door de buis ligt een touw, waarmee hij kabels makkelijk kan doorhalen.
- Forumlid
- Forumlid
De "luchtleiding" heet formeel "Al dan niet geisoleerd draad op isolatoren"
Net als de "kabel aan spandraad" zijn de eisen zijn terug te vinden in NEN 1010.
Deze manier van aanleg wordt vandaag de dag niet meer aanbevolen.
Aardlekschakelaars/automaten reageren te vlot als de deze installatie beveiligen.
Denk aan: Onweer, gevaarlijke situaties na draadbreuk, etc
Het beste is een vijf aderige kabel in een slagvaste pijp in de grond te installeren.
De aderkerndoorsnede is afhankelijk van de elektrische belasting.
Door het toepassen van een vijfaderige kabel (drie fasen, nul en aarde) is het mogelijk een onderverdeling te maken in het werkhuis zelf.
(400V / 230V)
In dat geval is de energievoorziening los van de woonhuisinstallatie.
Je kunt er dan zelfs nog een KWH meter tussen (laten) plaatsen.
Een el. installateur kan je ongetwijfeld informeren en voorzien van materialen.
Succes, Gerard
Net als de "kabel aan spandraad" zijn de eisen zijn terug te vinden in NEN 1010.
Deze manier van aanleg wordt vandaag de dag niet meer aanbevolen.
Aardlekschakelaars/automaten reageren te vlot als de deze installatie beveiligen.
Denk aan: Onweer, gevaarlijke situaties na draadbreuk, etc
Het beste is een vijf aderige kabel in een slagvaste pijp in de grond te installeren.
De aderkerndoorsnede is afhankelijk van de elektrische belasting.
Door het toepassen van een vijfaderige kabel (drie fasen, nul en aarde) is het mogelijk een onderverdeling te maken in het werkhuis zelf.
(400V / 230V)
In dat geval is de energievoorziening los van de woonhuisinstallatie.
Je kunt er dan zelfs nog een KWH meter tussen (laten) plaatsen.
Een el. installateur kan je ongetwijfeld informeren en voorzien van materialen.
Succes, Gerard