vorstrib

Plaats reactie
Proost
klusser
klusser

vorstrib

Bericht door Proost » wo okt 20, 2010 6:39 pm

Volgende week ga ik de vorstrib van de fundering storten voor mijn schuurtje achter in de tuin. (de vloer komt enkele weken later ivm buitenmuur opmetselen)
Nu is mijn vraag hoe ik het beste de bewapening kan maken. De architect heeft een korf getekend die ik zelf moet maken van rond 6 in een soort uitlopende rechthoek met een pin er bovenaan die ik erna aan de vloernetten kan maken. Hierin moeten dan 4 staven van rond 10 geknoopt worden.

Een andere wat oudere timmerman zei dat ik veel beter gewoon wat netten kan kopen, die op maat knippen en dan twee boven elkaar rond kan leggen met alleen de hoeken aan elkaar knopen. Een korf zou veel bewerkelijker en duurder zijn. En het kost veel meer tijd om te maken.

Welke manier is het beste? Ik wil namelijk niemand met zn goed bedoelde adviezen voor het hoofd stoten. Ik wil gewoon de beste fundering die praktisch en economisch ook goed in balans is.

...Iemand???

RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Re: vorstrib

Bericht door RvdB » do okt 21, 2010 9:25 am

Heeft je architect dit bepaald of een constructeur?

De oplossing van de timmerman is in iedergeval niet de juiste.
Normaal gesproken heeft een vorstrand de vorm van een afgeknotte driehoek. Bij een lichte constructie waarbij de vorstrand geen sponning heeft volstaat een wapeningsnet wat schuin weg wordt gebogen de vorstrand in.
Ga je een sponning maken dan dien je de hoek te verstevigen.

Ik snap alleen niet helemaal waarom de vloer later wordt gestort. Het principe van een vorstrand is dat je een plaatfundering maakt en in één keer de vorstrand er aan stort. Daarna maak je pas de boven constructie.

Als je me een PM stuurt met je privé adres kan ik je wel een voorbeeld schets sturen.

Proost
klusser
klusser

Re: vorstrib

Bericht door Proost » do okt 21, 2010 10:25 am

De architect en de constructeur zijn een en dezelfde.
De vorstrib is inderdaad een afgebogen driehoek met een hoek die schuin naar binnen loopt zodat de vloer meer raakvlak heeft met de rand. De reden waarom niet in een keer gestort wordt is omdat er niet met die sponning gewerkt wordt (kostenbesparing) en daarna het opgemetselde stukje vuilwerk dient als bak waarin de vloer gestort wordt.
De buitenmuur is dan lager gemetseld als de binnenmuur die meteen op de vloer komt te staan. Die moet ook hoger komen liggen.

De vloer wordt later gestort met boven en onder een net (rond 8-150) en wat supports om ze van elkaar te houden. Daar bevestigen we dan ook de ijzers aan die uit de rib komen.

Plaats reactie