Wij lopen met het idee om een XL tuinbak te metselen: ongeveer 1,25 m diep, 5 m lang, max 40 cm hoog (of 5 steenlagen). Hij moet 1,5 steen dik worden.
Het gaat maar om 3 wanden, want de bak komt tegen een muur te staan.
Ik weet niet precies wat voor grond we hier in de wijk Reeshof, Tilburg hebben (weet jij het toevallig?), maar ik vermoed zandgrond.
Mijn man had al berekend wat hij nodig zou hebben om een betonfundering te maken (had wel een superdikke lag van 20 cm aangehouden...) en kwam op 46 zakken uit... Nou houden wij wel van stevig, maar dat kan met beton een nogal dure kwestie worden ...
Mijn vraag: is een betonfundering nodig of zijn er alternatieven en hoe hoog moet die betonlaag eigenlijk zijn?
En nu ik hier toch ben: kan ik voor de binnenkant van de bak mogelijk iets anders gebruiken i.p.v. de HELE muur met bakstenen te bouwen? Mogelijk bestaan er grotere blokken om mee te bouwen en dan alleen de buitenkant en bovenkant met baksteen?
Alle tips zijn welkom, waarvoor alvast hartelijk dank!
1,5 steens dikke muur, max 40 cm hoog
- Rick
Re: 1,5 steens dikke muur, max 40 cm hoog
20 cm dikke fundering is een beetje overdreven ik denk dat als je 8 cm dik doet met een wapeningsnetje in het midden heb je voldoenden.
Ik zou geen blokken nemen aan de binnenzijde, maar gewoon metselen. Maar waarom eigenlijk 1,5 steens????
Waar je wel op moet letten is dat je binnenkant bekleed het liefst met bitumen, wat als je er zo grond in gooit heb je wel een mooie plantenbak maar groeit er voorlopig niets....
Ik zou geen blokken nemen aan de binnenzijde, maar gewoon metselen. Maar waarom eigenlijk 1,5 steens????
Waar je wel op moet letten is dat je binnenkant bekleed het liefst met bitumen, wat als je er zo grond in gooit heb je wel een mooie plantenbak maar groeit er voorlopig niets....
- Herman
Re: 1,5 steens dikke muur, max 40 cm hoog
Anderhalf steens, en 20cm beton eronder? Wat voor spul komt daarin? Raketsla? Een explosie aan bloemen? BOMelias? 
Inactief account
- Rick