Funderen aanbouw op schuimbeton?

ltauritz

Funderen aanbouw op schuimbeton?

Bericht door ltauritz »

Dag allemaal,

Wij overwegen een aanbouw/uitbouw van de keuken van ons jaren '30 huis. Het huis is destijds op houten palen gefundeerd. De buren hebben al zo'n uitgebouwde keuken (ca. 2 m diep en 2 m breed). Wij kunnen hun (enkelsteens) muur gebruiken. Bij hen is de aanbouw gefundeerd op palen (beton geloof ik) op de zandlaag (waarschijnlijk dieper dan de oude palen).

Mijn vraag: moeten wij nu ook palen laten slaan, en zo ja, hoe diep dan. En: zouden wij de uitbouw ook op schuimbeton kunnen funderen, of krijg je dan meer problemen dan met (te) diepe palen?

Groet en dank,
Lara
Sylvester

Re: Funderen aanbouw op schuimbeton?

Bericht door Sylvester »

wat bedoel je met schuimbeton? klinkt iig niet erg sterk.
Maar zonder sondering kan ik hier weinig over zeggen, wel dat je zeer grote kans op scheuren tussen oud en nieuwbouw (kan) krijgen.
de verzakking moet evenredig zijn
www.bouwkunde.tk
Het forum voor en door bouwkundigen!
Herman

Bericht door Herman »

Geschuimd beton. Druksterkte is niet hoog, maar in hoge diktes, en afgedekt met een laag gewoon beton is het best leuk materiaal.

Persoonlijk zou ik beoordelen hoe de boel er bij de buren bijstaat, en dan hetzelfde reproduceren.
Inactief account
Sylvester

Bericht door Sylvester »

Forumlid schreef:Geschuimd beton. Druksterkte is niet hoog, maar in hoge diktes, en afgedekt met een laag gewoon beton is het best leuk materiaal.

Persoonlijk zou ik beoordelen hoe de boel er bij de buren bijstaat, en dan hetzelfde reproduceren.
schuimbeton is werkvloer beton oude kwaliteit B5 ? zou niet mijn keuze zijn dat toe te passen
www.bouwkunde.tk
Het forum voor en door bouwkundigen!
Birdsong

Bericht door Birdsong »

Als ik het goed heb is de officiele term voor dat spul colloïdaal beton, en is een soort "ZOAB" onder de betonsoorten. Het is een stuk lichter als gewoon beton, maar het is nog steeds beton. Het weegt nog steeds wel wat dus. Soms (m.n. in de wegenbouw) wordt wel eens piepschuim (geen grap) gebruikt als gewichtsbesparing. Lijkt me voor jouw geval niet verstandig om daarmee te gaan experimenteren. Hou het dus maar gewoon op een paalfundering! (ook ivm met ongelijkmatige zettingen t.o.v. de bestaande bouw).

Groet,

John
nonhandyman

Bericht door nonhandyman »

Wij hebben schuim beton gebruikt in de badkamer in onze boerderij waar we niet veel gewicht konden brengen op de plevora vloerdelen (max 60-75 kg per m2.

We hadden vulling nodig omdat leidingen over de vloer liepen. Beton weegt 2000 kg per kuub. En schuim beton weegt maar 500 kg per kuub. Dat kon dus prima. Het is gewoon beton met schuim er door heen gedraaid. dus lijkt het een soort slagroom als ze het er in werken. Let wel op dat alle gaatjes dicht zijn. Het stroomt namelijk overal weg.

Succes,

Leon