fundering muurtje

elena

fundering muurtje

Bericht door elena »

Hallo lezer (s),
Ik wil een tweesteens muurtje metselen van oude stenen aan een zijde vast aan de schuur. Het hoogste gedeelte is 1m50 aflopend naar 80 cm. Totale lengte 4 meter.
Een aardige buurman vertelde dat ik een geul moest graven van 40 breed en dertig diep dan maakt hij de fundatiebak. Dat heb netjes gedaan maar nu moet er zo'n 480 liter beton in dat komt neer op 40 zakken van 25 betonmix.

Weten jullie of er geen andere oplossing is moet er zoveel beton onder zo'n siermuurtje? Ht lijkt me een gigantisch klus worden op deze manier.
Alvast bedankt voor jullie reactie! vriendelijke groeten Elena
julien

Bericht door julien »

Dat lijkt me dik in orde.
Misschien kan je een betoncentrale contacteren en vragen of ze eens een overschotje uit een betonmixer willen komen dumpen in je bakje. :wink:
dave gsx600f

Bericht door dave gsx600f »

Op wat voor indergrond word het gezet? (zand, klei, veen)

Ik neem aan as je gaat metselen dat het dus voor langer gebruik is bedoelt.
Dan is het verstandig om een fundering eronder te maken.
Deze moet onder de vorstgrens(60cm onder maaiveld) deze kan je 40cm breed bij een cm of 15 dik doen.en dan over de lengte van de muur die je wil gaan metselen.
Dan heb je 240 liter beton nodig echter moet je wel gaan metselen vanaf 60 cm onder maaiveld dus heb je meer stenen nodig. deze stenen die onder maaiveld liggen(onder de grond) die kan je de goedkopere stenen voor nemen.

Leg je het niet onder die vorstgrens dan heb je kans dat de vorst het muurtje wil gaan opduwen waardoor scheuren "kunnen" onstaan.

Betoncentrales hebben vaak wel restjes over voor weinig geld.
1 m3 kost ongeveer 80 euro(even informeren bij verschillende centrales, kan hoop verschillen) jij hebt maar een kwart daar van nodig. 1m3 is 1000liter

succes!

p.s. beton word eigenlijk altijd in m3 uitgerekend en niet in liters.