ons huis is gebouwd op een zogenaamde fundering op staal. en is uit 1930 omdat de kopse kanten over de kelder ingeklinkd zijn is dit dus verzakt. na drie offerte,s weet ik het nog niet de een zegt palen eronder op de kopse kanten de ander zegt heeft geen zin een ringfundering eromheen.?
prijzen liggen ook ver uit elkaar iemand ervaring in deze .
gr sjors.
fundering op staal
- sjors
hallo rick .Forumlid schreef:Het klinkt alletwee aannemelijk, als ik het goed begrijp heb je een gedeelte onderkelderd en het gedeelte wat niet is onderkelderd verzakt ?
Er is in het verleden niet voor niets op staal gefundeerd, maar als je op zeker wilt spelen zou ik toch voor een paar hijpaaltjes kiezen
misschien is het een optie om van beide iets over te nemen dus aan de kopse kant waar de verzakking het ergst is enkel palen te laten slaan en zodoende het verzakken te stoppen.
en het restant te voorzien van een extra ringfundering.
ook constructeurs verklaren diverse dingen op de vraag hoeveel gewicht een paal kan en mag dragen is blijkbaar geen duidelijkheid.
heb ondertussen geleerd dat bouwen en verbouwen niet altijd wetenschap is.
Dus mocht er nog een deskundige zijn die hier meer over weet dan horen we het graag.
gr sjors.
- Patrishack
- sjors
het heeft even geduurd maar we kiezen ervoor om binnen in het huis aan de kopse kanten 3 palen te laten slaan we zijn een sonderings onderzoek en 5 adviezen verder die allemaal uiteenlopen de reden dat we deze optie nemen is het huis staat er al 70 jaar op een ongewapende fundering dus de oude fundering zal verstevigd moeten worden om meer draagkracht te krijgen 16 nieuwe palen is dus eigenlijk onzin of we zouden een olifante fokkerij moeten gaan beginnen.Forumlid schreef:@ sjors,
Ook wij zijn bezig met funderingsvragen, ik zou je willen vragen als je meer duidelijkheid hebt of je het wilt delen op het forum. Ik ben erg benieuwd namelijk!
- AdvanWensen
Re: fundering op staal
De omschreven problemen van een huis dat deels onderkelderd is, op staal is gefundeerd dus zonder palen, dat gaat scheuren komt regelmatig voor. De oorzaak ligt in een ongelijk draagvermogen. Dat kan zijn ontstaan door een onjuiste funderingsaanlegbreedte of door verlaging van de grondwaterstand.
Belangrijk is te weten of het huis op zand staat zonder klei of veenlagen of dat het op een klei/veenlaag staat.
Staat de woning op zand zonder klei of veenlagen dan kan met grondinjecties de ondergrond gestabiliseerd worden. bv. door Uretek
Staat de woning op klei en/of veen dan zal een paalfundering de beste oplossing zijn. Het type fundering alsmede het aantal palen dat nodig is, is volledig afhankelijk van de constructie, het gewicht van de woning en de plaats van de dragende muren ten opzichte van kelder en buitengevel.
Op onnze website staan gerenomeerde funderingsherstelbedrijven onder links
Ing.Ad van Wensen
Voorzitter Stichting Platform Fundering Nederland
http://www.platformfundering.nl
Belangrijk is te weten of het huis op zand staat zonder klei of veenlagen of dat het op een klei/veenlaag staat.
Staat de woning op zand zonder klei of veenlagen dan kan met grondinjecties de ondergrond gestabiliseerd worden. bv. door Uretek
Staat de woning op klei en/of veen dan zal een paalfundering de beste oplossing zijn. Het type fundering alsmede het aantal palen dat nodig is, is volledig afhankelijk van de constructie, het gewicht van de woning en de plaats van de dragende muren ten opzichte van kelder en buitengevel.
Op onnze website staan gerenomeerde funderingsherstelbedrijven onder links
Ing.Ad van Wensen
Voorzitter Stichting Platform Fundering Nederland
http://www.platformfundering.nl