Hallo, bij mijn huis zijn op verschillende plekken de bakstenen van fundering boven de huidige grond lijn uit gekomen.
Dit is de laatste jaren gekomen omdat het huis op veengrond staat en dus de grond inzakt.
Nou zijn deze bakstenen de afgelopen jaren aangetast door het vocht en op sommige plekken daardoor afgebrokkeld en dus slecht.
Nou komten deze bakstenen in het zicht en het is dus niet zo een fraai gezicht,en wilde ik daar wat aan doen.
Ik dacht zelf aan het volgende,nl een deel van de grond afgraven en de bakstenen aanbranden met cement en daarna een mooie richel van cement smeren wat een fraaier gezicht zal zijn.
Mijn vraag luid, lijkt jullie dat een goed idee of hebben jullie een beter idee, ik kan alleen bedenken dat de specie last heeft van het vocht wat in de stenen zit en er wellicht nog in trekt door de natte veengrond.
Ben benieuwd
fundering stenen pleisteren
- Manus
Ik heb met een soortgelijk probleem te maken gehad. Mijn nieuw gebouwde kelder liep steeds onder water. Dat werd niet veroorzaakt door grondwater, maar door hemelwater (kapotte rioleringen).
Ondanks het trassteen waren de funderingsmuren volledig doorweekt en het water stroomde letterlijk door de voegen naar binnen.
Ik heb het als volgt opgelost. Eerst de fundering volledig blootgelegd tot aan de voet. Vervolgens laten drogen met een hete-lucht kanon.
Steeds verplaatsen, zowel binnen als buiten. Je droogt de muur alleen oppervlakkig, dus die vochtige plekken keren terug, maar t wordt steeds minder. Na ruim 1 week mooi weer en 6 gasflessen verder was de hele fundering zo goed als droog. Vervolgens de buitenkant afgesmeerd met een vette laag zand & cement met Amirol. 3 dagen laten drogen. Dikke laag hechtprimer erop gesmeerd en vervolgens bitumen ertegenaan gebrand (overlappend). Natuurlijk meteen het riool nagekeken. Grond weer terug, straat dicht, en klaar is Manus.
Wel een hele hoop werk, maar sindsdien hebben we een paar keer enorm noodweer gehad, en mijn kelder blijft zo droog als maar kan !
Voor jouw probleem is dat allemaal niet nodig denk ik, maar misschien kun je wat ideeën opdoen.
Ondanks het trassteen waren de funderingsmuren volledig doorweekt en het water stroomde letterlijk door de voegen naar binnen.
Ik heb het als volgt opgelost. Eerst de fundering volledig blootgelegd tot aan de voet. Vervolgens laten drogen met een hete-lucht kanon.
Steeds verplaatsen, zowel binnen als buiten. Je droogt de muur alleen oppervlakkig, dus die vochtige plekken keren terug, maar t wordt steeds minder. Na ruim 1 week mooi weer en 6 gasflessen verder was de hele fundering zo goed als droog. Vervolgens de buitenkant afgesmeerd met een vette laag zand & cement met Amirol. 3 dagen laten drogen. Dikke laag hechtprimer erop gesmeerd en vervolgens bitumen ertegenaan gebrand (overlappend). Natuurlijk meteen het riool nagekeken. Grond weer terug, straat dicht, en klaar is Manus.
Wel een hele hoop werk, maar sindsdien hebben we een paar keer enorm noodweer gehad, en mijn kelder blijft zo droog als maar kan !
Voor jouw probleem is dat allemaal niet nodig denk ik, maar misschien kun je wat ideeën opdoen.
- rob2
buitenmortel
Hallo Manus dat was zeker een hoop werk voor je maar bij mij is het niet zo erg,ik heb wat tips gehad over buitenmortel van Knauf UP 20,moet alleen nog even uitzoeken wat er voor een hechtpleister op moet.
Beadnkt voor je reactie en er is genoeg regen gevallen om je kelder afdichting te testen
Rob
Beadnkt voor je reactie en er is genoeg regen gevallen om je kelder afdichting te testen
Rob
- Manus
Mijn ervaring is dat UP210W (ik neem aan dat je dat bedoelt) niet waterdicht is. Je kunt het wel buiten gebruiken, en het regent ook zeker niet van de muur af of zo, maar het is niet bestand tegen langdurige vocht, zoals bij natte / vochtige grond die er permanent tegenaan ligt.
Voor UP210W hoef je niet voor te behandelen, alleen goed schoon borstelen (harde bezem). Vraag het anders even na: [verwijderd]
En ik raad je aan om die fundering eerst te laten drogen. Afgezien van de hechting is het niet raadzaam om vocht op die manier in te sluiten.
Mogelijk vriezen de stenen ook kapot bij een strenge winter.
Voor UP210W hoef je niet voor te behandelen, alleen goed schoon borstelen (harde bezem). Vraag het anders even na: [verwijderd]
En ik raad je aan om die fundering eerst te laten drogen. Afgezien van de hechting is het niet raadzaam om vocht op die manier in te sluiten.
Mogelijk vriezen de stenen ook kapot bij een strenge winter.