fundering voor damwand

febe

fundering voor damwand

Bericht door febe »

Hallo,

Wij zijn in de tuin bezig en wonen aan het water. Nu is er een aanzienlijk hoogteverschil tussen het terras aan het water en het terras daarop volgend. Daarom moeten we een damwand plaatsen om verzakking tegen te gaan. Deze damwand loopt van 0 tot 1.40 mtr op. We hadden voor ogen om met rabatdelen te werken. Daarvoor moesten we een geul graven van 60 cm diep voor de fundering.
Van het weekend bezig geweest maar het is een grote modderklei aan het water, we komen er de grond niet in en zo wel zakt alles weer weg. Die geul kunnen we dus niet graven.
Nu zijn we aan het zoeken naar een alternatief. En ik dacht aan een damwand te metselen. Maar ook daarbij zal een fundering noodzakelijk zijn lijkt me. Nu vraag ik me af, hoe diep moet een fundering zijn voor een damwand van 1.40 hoog? En ik las eea over funderingen maken met oude tuintegels ipv beton, kan dat in deze ook, of is dat niet stevig genoeg voor een damwand?
RvdB

Re: fundering voor damwand

Bericht door RvdB »

Je zal in die modderige klei nooit kunnen funderen. Het is waarchijnlijk makkelijker om een beschoeing te maken. Palen hiervoor kun je de grond in boren. Vervolgens planken / rabat delen er tegen. Kijk eens op www.platowood.nl : is hier een perfect produkt voor.