Fundering voor enkelsteensmuur l 5,6m x h 2,5m

Lars Elzinga

Fundering voor enkelsteensmuur l 5,6m x h 2,5m

Bericht door Lars Elzinga »

Goedemorgen,

Ik heb een vraag. Op korte termijn zal ik starten met het bouwen van een schuur. Nu is eigenlijk al een hoop werk bespaard gebleven doordat de buren toegestemd hebben op de gezamenlijke stenenm tuinafscheidingen verder te metselen, alleen de achterzijde bestaat uit ouderwetse dunnen betonplaten en deze zullen verwijderd gaan worden. Hier moet dus een nieuwe muur gemetseld worden.
De afmeting daarvan zal zijn l 5,6m x h 2,5m. De eerste gele zandlaag kom ik tegen middels proefboring op 2,5m. Wat is nu het beste voor de fundering ? Een brede, ondiepe fundering, een diepe, smalle fundering, een paalfundering middels schroefboren en storten, misschien is een ondiepe geul van 30cm met daarin grindtegels voldoende ? Er zijn nogal wat mogelijkheden, maar wat is de beste mogelijkheid en het minst arbeidsintensief (graven bedoel ik).

Heel graag jullie reactie, alvast bedankt.
Marlon

Re: Fundering voor enkelsteensmuur l 5,6m x h 2,5m

Bericht door Marlon »

Forumlid schreef:Goedemorgen,

Ik heb een vraag. Op korte termijn zal ik starten met het bouwen van een schuur. Nu is eigenlijk al een hoop werk bespaard gebleven doordat de buren toegestemd hebben op de gezamenlijke stenenm tuinafscheidingen verder te metselen, alleen de achterzijde bestaat uit ouderwetse dunnen betonplaten en deze zullen verwijderd gaan worden. Hier moet dus een nieuwe muur gemetseld worden.
De afmeting daarvan zal zijn l 5,6m x h 2,5m. De eerste gele zandlaag kom ik tegen middels proefboring op 2,5m. Wat is nu het beste voor de fundering ? Een brede, ondiepe fundering, een diepe, smalle fundering, een paalfundering middels schroefboren en storten, misschien is een ondiepe geul van 30cm met daarin grindtegels voldoende ? Er zijn nogal wat mogelijkheden, maar wat is de beste mogelijkheid en het minst arbeidsintensief (graven bedoel ik).

Heel graag jullie reactie, alvast bedankt.
Bedoel je een enkelsteens muur of een halfsteensmuur. Halfsteens is een steen in de lengte richting en een enkelsteensmuur is een steen in de breedteligging, zeg maar twee stenen achter elkaar. Dat is nogal een verschil, een halfsteensmuur zal ongeveer 2,5 ton wegen en een enkelsteenmuur 5 ton. In sommige gevallen kun je af met een betonnen plaat en soms moet er geheid worden. Hier kun je laten boren of slaan. Er zijn tegenwoordig erg kleine hei installaties. Mijn advies, raadpleeg een constructeur, dan ga je op zeker. Onderschat het zeker niet, het gewicht is groter dan je denkt en werk zeker vaktechnischer. Voor de diepte van een paal kun je bij je gemeente een sonderingsrapport opvragen. Over het algemeen komen bij elke bouw, waar heipalen gebruikt worden, minimaal 3 palen in de grond. De afstand tussen 2 palen mag nooit meer dan 4 meter zijn. Verder wil men graag een driehoek creëren om het gewicht goed te kunnen opvangen.
Lars Elzinga

Bericht door Lars Elzinga »

Het betreft een halfsteensmuur. Wat ik graag wil is het zo minimaal mogelijk arbeidsintensief maken, maar wel op zeker spelen. De gehele gemetselde schuttingen van 1,7m hoog staan op een vlakke betonnen fundering, zonder dat er geheid is.

De te bouwen muur moet 2,5 mtr hoog zijn. Is dan een betonnen fundering van minimaal 2x de steenbreedte breed niet genoeg ? Of moet ik toch in de richting van de vaste grond op 2,5 mtr ?
Marlon

Bericht door Marlon »

Forumlid schreef:Het betreft een halfsteensmuur. Wat ik graag wil is het zo minimaal mogelijk arbeidsintensief maken, maar wel op zeker spelen. De gehele gemetselde schuttingen van 1,7m hoog staan op een vlakke betonnen fundering, zonder dat er geheid is.

De te bouwen muur moet 2,5 mtr hoog zijn. Is dan een betonnen fundering van minimaal 2x de steenbreedte breed niet genoeg ? Of moet ik toch in de richting van de vaste grond op 2,5 mtr ?
Dat is niet meer zo makkelijk tegenwoordig met al die nieuwe bepalingen.
Zonder palen praat je over ongeroerde grond en zandverbetering. Vergeet niet ook al doe je alleen een muur, is het nog steeds 2,5 ton zwaar. Wat doe je als vloer, beton of straattegels, ook dit is bepalend. Komt er een dak op en zo ja wat voor dak, kozijnen, enz.. Wat voor bewapening ga je in je fundering doen en waarvoor ga je deze schuur gebruiken? Komen er zware dingen in of alleen fietsen.
Zo min mogelijk arbeidsintensief gaat niet op dus. Doe vooral wat je denkt dat goed is, maar nogmaals mijn advies is ga naar een constructeur en laat het uitrekenen.
Michiel_H

Bericht door Michiel_H »

Denk bij die lengte van de muur ook aan een paar penanten in de muur.. Zeker als het een halfsteens muur is.