Huidige situatie: wij wonen op nr. 2 in een huizenrij van 5 huizen uit 1925 (gefundeerd op palen). Onze buren aan de ene kant (nr. 1, hoekhuis) hebben een aantal jaren geleden een nieuwe fundering (op palen) gemaakt onder het oude huis, o.a. ten behoeve van een betonnen vloer beneden. Daarmee is de muur tussen ons huis (2) en deze buren (1) opnieuw onderheid.
Aan de andere kant (nr. 3) hebben de buren 2 jaar geleden een aanbouw laten plaatsen en hebben deze ook laten onderheien, terwijl ze de fundering onder het oorspronkelijke gedeelte gelaten hebben zoals het was.
Nu wij plannen hebben voor een aanbouw, komt voor ons de vraag naar boven of het niet verstandig is om de muur tussen ons huis en de buren (3) ook opnieuw de laten funderen. Immers, aan de ene kant van onze woning ligt er een nieuwe fundering, terwijl aan de andere kant de oude fundering nog ligt, wat op termijn het scheefzakken van ons huis kan betekenen.
Echter dat heeft natuurlijk weer negatieve consequenties voor buren (3), die dan opgescheept zitten met het oorspronkelijke huis wat aan de ene kant wel opnieuw is gefundeerd en aan de andere kant dus nog de oude fundering heeft (onze huidige situatie). (Los van alle negatieve gevolgen voor de relatie met de buren)
Al met al een lastig probleem. Eigenlijk moet ik antwoord zien te vinden op de volgende vragen:
1) Hoe kom ik er met redelijke zekerheid achter wat de gevolgen kunnen zijn van deze asymmetrische fundering van ons huis? Bij welke instantie/deskundige moet ik aankloppen voor een objectief verhaal hierover?
2) Wat is de juridische kant van de zaak? Had buurman (1) toentertijd wel het ‘recht’ op alleen zijn huis (en daarmee ook de helft van ons huis) opnieuw te funderen? Of had het hele rijtje in één keer opnieuw gefundeerd moeten worden? Wat kunnen wij hier nog mee?
En zouden onze buren (3) het opnieuw funderen van de tussenmuur op een of andere manier kunnen tegenhouden?
Alvast bedankt voor het meedenken!