Geen fundering

Annika

Geen fundering

Bericht door Annika »

Wij willen een huis kopen van het jaar 1906, vrijstaand huis met een woonoppervlakte van 180 m2. Nu heeft dit huis geen fundering. Het is al sinds de bouw van het huis schreef, zo verteld de makelaar. Op het eerste gezicht lijkt het weinig schreef te staan, maar wij willen niet dat het verder gaat wegzakken. Wij vinden het niet erg als het iets schreef blijft. Wat zijn de mogelijkheden en aan welke kosten moet ik ca. denken.
Ik hoor graag alle mogelijke opties.

Groet, Annika
Herman

Re: Geen fundering

Bericht door Herman »

Makelaar: een persoon, lijdend aan de oogziekte "makelaarsoog". Ziet dingen anders dan ze zijn.

In 1906 waren ze prima in staat huizen rechtop te bouwen. Waarschijnlijk is het echter kort na de bouw wat scheef gezakt. Je geeft niet aan waar het huis staat, dus over de grondslag kan ik niets zeggen.

De grote vraag is nu: Heeft het ontbreken van een afdoende fundering invloed op het huis voor, zeg, de komende 50 jaar. En zo ja, is de prijs dan zodanig dat afdoende maatregelen kunnen worden genomen om de boel te stabiliseren, danwel zelfs recht te zetten.

De kosten hiervan zijn sterk afhankelijk van het huis en de grondslag. Lastig te zeggen dus. Dan zou je echt een aannemer (die ervaring heeft met dit soort klussen) mee moeten nemen.
Inactief account
Annika

Bericht door Annika »

Dank voor je bericht. Fijn om te horen. Het huis staat in de omgeving Gouda, groene hart. Ik heb diverse sites bekeken en kwam uit op uretek. lijkt mij een prima syteem om de boel sterker te maken, mits dit nodig is. Het is ook niet zo een grote verbouwing, dan met palen in de grond etc.
Hoe werden huizen vroeger dan gebouwd? Zonder fundering?
Ik hoor het weergraag en hartelijke dank.
Groet, Annika
Herman

Bericht door Herman »

Ik heb eens gekeken in een huis op het Jaagpad in Gouda, deze lag op koeienhuiden. (en gleed langzaam van de dijk af)

De St. jan staat op een zandplaat, het stadhuis op een stapel afval (na een grote brand waarbij nog slechts enkele huizen overeind bleven). Met het afval van de verbrande huizen is een moeras gedempt. Dit is nu de markt...

Verder waren veel huizen vroeger een stuk lichter. Dat stelde dus minder eisen aan de fundering.
Inactief account