Hallo,
Ik ga een balk met naspanning maken. Constructieberekening en tekening heb ik van iemand gekopieerd en spanstaal komt de draden spannen. Nu vroeg ik me af wanneer ik de onderstempeling kan weghalen?
Groeten,
Meesterklusser
na hoeveel dagen ontkisten bij naspanning
- bouwlink
Je beschrijft hier een voorbeeld van voorgespannen beton. Door voor of kort na het storten de wapening aan te spannen wordt er voorspanning aan de beton gegeven. Zodat als er een kracht op de constructie komt, wordt deze door de voorspanning van de beton teniet wordt gedaan.
Het verwijderen van de onderstempeling dient zorgvuldig te gebeuren, van het midden naar de oplegging toe werken, met een interval van enkele dagen.
Het tijdstip van het weghalen van de onderstempeling wordt bepaald aan de hand van de sterkte van de beton danwel de verhardingstemijn.
Dit kan berekend worden aan de hand van de kubusdruk sterkte of een tabel die de betoncentrale beide kan aanleveren.
Deze berekening kan alleen een constructeur maken aan de hand van de gegevens.
Ik zou hier zelf dus erg zorgvuldig mee om springen, en niet dagen maar weken aanhouden. Bij enige twijfel een constructeur inschakelen.
Het verwijderen van de onderstempeling dient zorgvuldig te gebeuren, van het midden naar de oplegging toe werken, met een interval van enkele dagen.
Het tijdstip van het weghalen van de onderstempeling wordt bepaald aan de hand van de sterkte van de beton danwel de verhardingstemijn.
Dit kan berekend worden aan de hand van de kubusdruk sterkte of een tabel die de betoncentrale beide kan aanleveren.
Deze berekening kan alleen een constructeur maken aan de hand van de gegevens.
Ik zou hier zelf dus erg zorgvuldig mee om springen, en niet dagen maar weken aanhouden. Bij enige twijfel een constructeur inschakelen.
- COR123
Bij een nagespannen balk wordt de getrokken zone belast met een drukkracht. Hierdoor onstaat een gedrukte zone in de hele doorsnede van de balk. Hierdoor wordt de draagkracht van de balk verhoogt.
De betonsterkte waarmee de balk is uitgerekend (B..) is de sterkte die het beton na 28 dagen heeft bereikt. Dus om zeker te zijn 28 dagen wachten met belasten en onderstempeling verwijderen.
De betonsterkte waarmee de balk is uitgerekend (B..) is de sterkte die het beton na 28 dagen heeft bereikt. Dus om zeker te zijn 28 dagen wachten met belasten en onderstempeling verwijderen.