Wij zijn van plan om een nieuw buiten spouwblad aan te brengen om de bestaande muur heen. Deze nieuwe muur zal komen te staan op de oude fundering met een aanstort van een betonnen ringbalk.Oude fundering is een gemetselde die bij de voorkant van de woning op maar ongeveer 50 cm diep zit bij het achterhuis zit deze niet dieper dan 35 cm.Betreft een woning uit de jaren 30 (boerderijtje).Oude fundering staat op een zandplaat maar niet op het vaste,deze zit ongeveer 30 cm dieper .Mijn vraag is ,als ik met een grondboor naar de vaste boor en hier beton en wapening in maak en deze weer verbinden met de nieuwe wapening in de ringbalk,is de fundering dan sterk genoeg om deze muren en ringbalk te dragen.Volgens de tekening zou de nieuwe aanstort 35 x 35 cm worden gewapend met dubbele wapening van 10mm en met stekeinden van 16 mm verankerd in de oude fundering.Misschien zijn er meer die dit herkennen en hun ervaringen willen delen.
Alvast bedankt.
Nieuwe muur op bestaande fundering
- prullie
Re: Nieuwe muur op bestaande fundering
Interessante klus die je hebt en ik ben benieuwd naar hoe het uiteindelijk uitgevoerd is.
Persoonlijk zie ik wel wat risico's, maar zo snel heb ik ook geen (betaalbare) oplossing.
1) Ga je met het nieuwe deel van de fundering op een stevigere zandlaag staan, dan gaat het oude deel wat aan het nieuwe hangen door ongelijkmatige zettingen. Dan krijg je rare wringingen in je fundering en ik weet niet of je dat moet willen.
2) Ga je met de nieuwe fundering op dezelfde diepte zitten als het originele gebouw dan zul je iets grotere zettingen hebben van de nieuwe fundering. Nieuw metselwerk is veel slechter bestand tegen zettingsverschillen dan oud metselwerk en de kans op scheurvorming is dan ook groot.
Gebruikelijk is volgens mij uitvoer volgens optie 2, maar ook die optie heeft risico's.
Vraag jezelf: Is dat wat je met die muur wilt bereiken dat risico waard? Zo niet, kan ik dat doel dan op een andere manier bereiken?
Persoonlijk zie ik wel wat risico's, maar zo snel heb ik ook geen (betaalbare) oplossing.
1) Ga je met het nieuwe deel van de fundering op een stevigere zandlaag staan, dan gaat het oude deel wat aan het nieuwe hangen door ongelijkmatige zettingen. Dan krijg je rare wringingen in je fundering en ik weet niet of je dat moet willen.
2) Ga je met de nieuwe fundering op dezelfde diepte zitten als het originele gebouw dan zul je iets grotere zettingen hebben van de nieuwe fundering. Nieuw metselwerk is veel slechter bestand tegen zettingsverschillen dan oud metselwerk en de kans op scheurvorming is dan ook groot.
Gebruikelijk is volgens mij uitvoer volgens optie 2, maar ook die optie heeft risico's.
Vraag jezelf: Is dat wat je met die muur wilt bereiken dat risico waard? Zo niet, kan ik dat doel dan op een andere manier bereiken?