palen boren?

FrankR

palen boren?

Bericht door FrankR »

Ik ga een uitbouw maken. Geen schokkende, slechts 1.30 meter uit de achtergevel. Nu wil ik een natuurlijk wel een beetje stabiel hebben dus een fundering is wel makkelijk.

Ik vraag mij af of ik nu moet heien of dat ik kan volstaan met palen laten boren. Nu ben ik ook benieuwd of ik moet sonderen of dat ik door middel van kalendering een mogelijkheid is.

Ik vraag me ook af wat de kosten zijn van beide opties en of er voor en nadelen aan kleven.

Weet iemand misschien een bedrijf in de omgeving Bodegraven waar je goede ervaringen mee hebt?
RvdB

Bericht door RvdB »

Kalenderen kun je zelf niet... dit doet de heiboer tijdens het heien om te bepalen wanneer een paal voldoende weerstand ondervind en dus diep genoeg zit. Dit is ook geen methode om te bepalen of je wel of niet moet heien. Verder zijn boorpalen en heipalen even sterk. Het is sowieso niet verstandig om te heien zo dicht bij een bestaande bouw. Dan gebruik je eigenlijk altijd boorpalen (tenzij je het servies van de buren kapot wil hebben :wink: )
Kun je aan de sonderingen komen die tijdens de bouw van het huis gemaakt zijn bijvoorbeeld bij de gemeente, buren of de aannemer van destijds? je kan een handsondering laten doen, dit kan elke grondwerker voor een paar tientjes. Dan heb je een goede indicatie. Daarna zou ik een constructeur om advies vragen. Omdat het maar een kleine en dus lichtte aanbouw is voldoet een vorstrand met plaatfundering misschien ook wel.

MVG

Ruud
Herman

Bericht door Herman »

Hmmm, in Bodegraven mag je wel een paar palen de grond in drukken.

Opties zijn boren, stalen buispaal heien, of houten palen met betonnen oplenger, of betonnen palen.

Als het even lukt zou ik boren, of anders stalen buispaal heien. Die machines zijn redelijk compact, en de trillingen vallen mee.

Je kan van 't Wout in Waddinxveen proberen, maar er zijn er meerdere in de omgeving.
Inactief account