Ik heb laatst mijn oog laten vallen op een leuk huissie om te kopen. Toen ik er omheen liep zag ik in de betonnen funderingsbalk scheuren zitten. Daar kreeg ik het toch een beetje benauwd van, alhoewel ik nog steeds niet zeker weet of het echt erg is:
De woning heeft een souterrain, met kleine raampjes in de "funderingsbalk". Vanaf de bovenhoeken van de raampjes lopen scheuren diagonaal naar boven, somige dieper dan andere, maar volgens mij niet breder dan enkele milimeters. In een enkel geval lopen de scheuren een paar cm door in het metselwerk. Verder zat er op 1 plek 2 verticale scheurtjes op ongeveer 20cm van elkaar. 1 liep er van de bovenkant ongeveer een halve meter naar beneden, en de ander vanaf de onderkant (straatnivo), ongeveer een halve meter omhoog. Deze scheuren zullen niet veel breder geweest zijn dan 1mm. Ik zag de scheuren pas nadat ik de woning van binnen bekeken had. Ik weet dus niet of de scheuren ook te zien zijn aan de binnenkant.
Het is wel zo goed als zeker dat de woning op palen staat. Het huis is gebouwd rond 1935 (houten palen dus). Kan iemand zeggen of en hoe erg dit is? Ik ga er in ieder geval van uit dat ik de scheuren zal moeten repareren ivm aantasting van de wapening.
Bij voorbaat dank!
John
Scheuren in fundering
- Sylvester
Re: Scheuren in fundering
scheuren boven de ramen die je noemt zijn voorspelbare scheuren geloof ik. (constructief gezien)
lastig, omdat niet te zien is waar palen zitten, en op welke plek dus de scheur tov de palen zit.
Hoe diep zijn de scheuren? en zoals je zegt hoort de wapening de trekkrachten (die scheuren vormen) op te vangen.
Is er in de afgelopen tijd in de nabijheid gebouwd? als het oude scheuren zijn ligt het niet in de lijn der verwachting dat ze (veel) erger zullen worden
lastig, omdat niet te zien is waar palen zitten, en op welke plek dus de scheur tov de palen zit.
Hoe diep zijn de scheuren? en zoals je zegt hoort de wapening de trekkrachten (die scheuren vormen) op te vangen.
Is er in de afgelopen tijd in de nabijheid gebouwd? als het oude scheuren zijn ligt het niet in de lijn der verwachting dat ze (veel) erger zullen worden
www.bouwkunde.tk
Het forum voor en door bouwkundigen!
Het forum voor en door bouwkundigen!
- Birdsong
Dank voor de reactie!
Er is in de afgelopen 70 jaar niet meer gebouwd. Ik heb het trouwens een funderingsbalk genoemd, dat klopt niet helemaal: het is een muur, waarvan alleen de bovenste meter boven maaiveld uitsteekt. Waarschijnlijk vormt het souterrain een betonnen bak, met in die bovenste meter de bewuste raampjes.
Er is in de afgelopen 70 jaar niet meer gebouwd. Ik heb het trouwens een funderingsbalk genoemd, dat klopt niet helemaal: het is een muur, waarvan alleen de bovenste meter boven maaiveld uitsteekt. Waarschijnlijk vormt het souterrain een betonnen bak, met in die bovenste meter de bewuste raampjes.