Winterverblijf voor vleermuizen, constructie problemen

shermanm4

Winterverblijf voor vleermuizen, constructie problemen

Bericht door shermanm4 »

Hallo,

Ik ben bezig met een winterverblijf voor vleermuizen en die word gemaakt van oude betonduikers van L:0.8mxB:1.6mxH:3.0m.
Die duikers hebben we zo geplaatst dat je er in kan rondlopen zie fotos
(De foto's zijn beter te bekijken in het foto album van deze site, ze staan in de map Grondwerk funderingen en draagconstructies.)

Afbeelding

Afbeelding

Maar nu heb ik een paar vragen en ik hoop dat een van jullie mij die kan beantwoorden.
De hoeken wil ik steens opmetselen van kalkzandsteen lijmblokken (440mmx100mmx200mm) die we al bij huis hebben staan.
De hoeken worden 3m hoog en zoals ook op het ontwerp te zien is 1.6x1.6 breed en om de hoek af te dekken plaatsen we er een betonplaat van 2x2m er bovenop.

Vraag 1: omdat de kelder helemaal bedekt wordt met zand komt er veel drukkracht tegen de gemetselde muur aan.
Op welke manier kan ik het best de muren opmetselen?
De blokken allemaal liggend vermetselen of om en om (liggend staand liggend staand enz)

Vraag 2: Als ik om de 5 a 6 laag een rij bakstenen steens in de muur metsel word daar de muur sterker door of helpt dat niks?

Vraag 3: wat is de beste mengverhouding voor het mortel dat ik moet gebruiken voor de muren?
Ik zat te denken aan Cement:3 Kalk:1.5 Zand:13

Vraag 4: moet ik op een of andere manier de muur nog verbinden aan de betonplaat die er bovenop komt of hoeft dat niet?

Vraag 5: heeft een van jullie nog ideeën hoe ik het beste kan handelen ik wil namelijk niet dat de muren instorten als we de boel weer gaan aanvullen :shock:

Mvg,

Roeland
RvdB

Bericht door RvdB »

Leuk project...

1) stenen normaal verwerken, om de 3 lagen een anker in de betonnen duikers boren en murfor over de gehele laag aanbrengen.

2) heeft geen nut

3) als je bijvoorbeeld cebo metselcement of enci cement gebruikt hoef je geen kalk bij te mengen: 1 deel cement op 3 delen zand

4) je zou bijvoorbeeld van bovenaf om de 30 cm gaten van rond 12 kunnen boren door de plaat en een cm of 15 a 20 de muur in en hier staven ijzer rond 10 in plaatsen met chemisch anker. Nooit verkeerd.

5) met enige voorzichtigheid bij het aanvullen zou het moeten lukken.

Hoe ga je het geheel waterdicht maken? Ben je niet bang dat het een regenwater basin wordt? Hoe zit het met grondwater?
Herman

Bericht door Herman »

Zo te zien ligt het op een heuvel.
Inactief account
shermanm4

Bericht door shermanm4 »

Hoi Rvdb,

Om de drie lagen murfor? dan ben ik daar heel wat voor nodig, mag dat gewoon gegalvaniseerd of moet dat dan geplastificeerd wezen?
Dit soort cement hebben wij moet ik daar wel kalk door doen:Dyckerhoff comfort normal

Maar nog even voor de duidelijkheid de lijmblokken wil ik zo metselen dat ik dan een muur krijg van 20cm dik is dat dik genoeg of is het toch beter om anderhalfsteens te metselen (naast de lijmblok een dikke witte metselen, de muur is dan 30cm) als dat zo is moet ik er nog heel wat stenen erbij bestellen :cry:

Als ik de muren toch :shock: 20cm opmetsel en ik maak de muren net zo als op de tekening hieronder staat hoek linksboven kan het dan toevallig wel?
De tekening is duidelijker te bekijken in mijn persoonlijke foto album van deze site

Afbeelding

Vergeef mij dat ik zo’n twijfelaar ben maar dit is toch iets wat ik 100% zeker wil weten.
shermanm4

Bericht door shermanm4 »

En oja, de muren mogen best wat lek zijn hoor we pompen het teveel aan water met een klokpompje weer weg, het valt mij nu heel erg mee met het grondwater maar dat is misschien wel heel anders in de winter?
Nee Herman de betonduikers staan 1.75m onder het maaiveld en 1.25 erboven, als het straks klaar is vullen we de hele kelder aan en bovenop de kelder komt nog eens een laag van 1 meter zand dus we krijgen straks een berg van 2.25m