Ik ben bezig met een winterverblijf voor vleermuizen en die word gemaakt van oude betonduikers van L:0.8mxB:1.6mxH:3.0m.
Die duikers hebben we zo geplaatst dat je er in kan rondlopen zie fotos
(De foto's zijn beter te bekijken in het foto album van deze site, ze staan in de map Grondwerk funderingen en draagconstructies.)

Maar nu heb ik een paar vragen en ik hoop dat een van jullie mij die kan beantwoorden.
De hoeken wil ik steens opmetselen van kalkzandsteen lijmblokken (440mmx100mmx200mm) die we al bij huis hebben staan.
De hoeken worden 3m hoog en zoals ook op het ontwerp te zien is 1.6x1.6 breed en om de hoek af te dekken plaatsen we er een betonplaat van 2x2m er bovenop.
Vraag 1: omdat de kelder helemaal bedekt wordt met zand komt er veel drukkracht tegen de gemetselde muur aan.
Op welke manier kan ik het best de muren opmetselen?
De blokken allemaal liggend vermetselen of om en om (liggend staand liggend staand enz)
Vraag 2: Als ik om de 5 a 6 laag een rij bakstenen steens in de muur metsel word daar de muur sterker door of helpt dat niks?
Vraag 3: wat is de beste mengverhouding voor het mortel dat ik moet gebruiken voor de muren?
Ik zat te denken aan Cement:3 Kalk:1.5 Zand:13
Vraag 4: moet ik op een of andere manier de muur nog verbinden aan de betonplaat die er bovenop komt of hoeft dat niet?
Vraag 5: heeft een van jullie nog ideeën hoe ik het beste kan handelen ik wil namelijk niet dat de muren instorten als we de boel weer gaan aanvullen
Mvg,
Roeland