Ervaring met Taks en Brouwer

Volg hier de verbouwing of bouw van leden van het forum.
Pieterb

Ervaring met Taks en Brouwer

Bericht door Pieterb »

Wie heeft er ervaring met de bouwbegeleiding van Taks en Brouwer? Ik overweeg met hun samen te werken, maar twijfel nog.
RvdB

Re: Ervaring met Taks en Brouwer

Bericht door RvdB »

Ik ben bekend met Taks en Brouwer.

Zij vertegenwoordigen brummelhuis in het zuiden des lands. Taks en Brouwer levert kwalitatief hoogwaardige woningen. Zelfs de basiswoning is al vrij luxe... hardhouten binnen en buitenkozijnen en hardhouten trappen zijn bij hen bijvoorbeeld standaard. (bij andere aanbieders van "complete woningen" is dit vaak tegen meerprijs). Verder weet ik dat er samengewerkt wordt met een aantal vaste (bouwgarant)aannemers.

De woningen van brummelhuis zijn goede en doordachte ontwerpen.
Ik zou wel in vroeg stadium aangeven wat voor extra's je wenst (inbouwspotjes, stukwerk, etc)
Zo krijg je de meest complete prijs en valt het meerwerk achteraf mee.

In welke regio wil je gaan bouwen?
Pieterb

Bericht door Pieterb »

Ik wil in regio Etten leur gaan bouwen.
Hoe is de begeleiding in de praktijk, met name als het geen Brummelhuis woning is?
Wat mij met name doet twijfelen is: de prijsvorming is onduidelijk. Eeen vast bedrag en een % van de bouwsom. Hoeveel wordt niet gegeven.

Pieter
MvdL

Bericht door MvdL »

Wij hebben ook met de heer Peter Taks van de firma Taks & Brouwer gesproken, en zijn niet met hem in zee gegaan. Ik vond het een zeer warrig en ondoorzichtig verhaal. Alle richtprijzen zijn onder voorbehoud van de definitieve offertes. De schetsen die wij van Brummelhuis hebben ontvangen sloten totaal niet aan bij hetgeen we besproken hadden, dat was ook een flinke domper.

Los daarvan:
de marges die Taks & Brouwer pakt op jouw project vind ik buitensporig hoog. Op de eerste plaats betaal je zelf een courtage voor de bemiddeling, dat wordt netjes inzichtelijk gemaakt. De gekozen aannemer betaalt vervolgens ook aan Taks & Brouwer voor het gunnen van de opdracht, Brummelhuis betaalt ook een provisie, en vaak wordt nog bij onderaannemers links en rechts wat kleinere provisies opgestreken. Uiteindelijk wordt dit alles vanzelfsprekend door de opdrachtgever betaald (zonder dat hij daarvan exact op de hoogte is). Ik gok dat er op een nieuwbouw woning van circa 250.000,- bouwsom zo'n 7.500,- tot 15.000,- weggesluisd wordt naar Taks & Brouwer.

Op zich natuurlijk heel slim bekeken, ik zou het zelf niet anders doen als ik in deze business zat. Maar als opdrachtgever zou ik hier niet gelukkig van worden. Dit is een te ruime marge voor het stukje (beperkte) begeleiding wat je er voor terug krijgt.

Ik kan je zo een paar aannemers noemen die je net zo goed (of beter) door het hele bouwproces kunnen begeleiden, zonder dat er te veel geld weg vloeit naar duistere provisies en courtages. Zeker in de omgeving Midden- en West Brabant kan ik je wel wat tips aan de hand doen. Stuur me een PB of e-mail ....
kb1955

Bericht door kb1955 »

Pieter,
ik heb in 2006 met Peter Taks contact gehad voor het bouwen van mijn woning. dit is slecht bevallen.
ik ben in contact gekomen via brummelhuis. maar hij raadde mij aan om het via een architekt van hem te doen. het was een wollig en onduidelijk verhaal. de tijd die in de kennismakingsgesprekken werden gestoken was erg lang, maar afspraken werden niet nagekomen. ik vond het erg triest.
net als bij mvdl kreeg ik geen definitieve prijsopgaaf maar ramingen onder voorbehoud. je wordt warm gemaakt met mooie tekeningen maar de kosten zijn niet helder.
ik vod de toeslag op de huizen erg hoog; een courtage voor bemiddeling en een bedrag in de prijs van de woning. ik schatte dit bedrag destijds op 5000 euro maar mvdl kan gelijk hebben dat dit in werkelijkheid meer is. het is in elk geval duister. steek dit geld in je woning
ik heb ook gekozen voor een aannemer en dit is mij erg goed bevallen. de risicos van direct contact met de aannemenr zijn kleiner dan met een tussenpersoon.
kees
RvdB

Bericht door RvdB »

De tarieven van Taks zijn naar mijn mening niet ondoorzichtig.

De prijzen zijn indicatief omdat op het moment van offerte vorming de constructieve gegevens nog niet bekend zijn. Dit om in begin stadium kosten uit te sparen... Stel voor dat er een offerte wordt gemaakt, deze is erg hoog en alles wordt afgeblazen, dan zou het zonde zijn om een constructeur te moeten betalen voor tekeningen/berekeningen die niet gebruikt worden.
De constructies worden ingeschat en verrekenbaar gesteld in de offerte. Tot veel meerwerk leid dit niet.

Er wordt een tarief gehanteerd voor bemiddeling en vervolgens bij opdracht een vast tarrief. Verder gaan er geen provisies naar Taks en Brouwer.
De aannemer betaald NIETS aan Taks en Brouwer en ook vanuit onderaannemers gaat er niets naar Taks en Brouwer. Door de aannemer wordt een provisie meegenomen zoals door elke aannemer wordt gedaan.
MvdL

Bericht door MvdL »

@RvdB
Ik heb andere verhalen gehoord. Er worden zonder meer wel provisie door de aannemer aan Taks & Brouwer betaald die niet voor de opdrachtgever inzichtelijk wordt gemaakt. Uiteraard wordt deze provisie verrekend in de totale bouwsom. De opdrachtgever betaalt.

Los daarvan zie ik persoonlijk niet echt het nut van een dergelijk tussenpersoon. Ik kan ook rechtstreeks de aannemers aanschrijven waarvoor Taks & Brouwer bemiddelt. Waarschijnlijk haal ik er zonder tussenkomst een betere prijs uit, omdat je het spel harder kunt spelen. Peter Taks behartigt ook de belangen van de aannemer(s) en zal daarom niet het onderste uit de kan willen halen. Op dit moment zijn aannemers erg gretig om een opdracht binnen te halen, en kunnen de duimschroeven wat verder aangedraaid worden.

Ik begrijp van "Pieterb" dat er al een ontwerp is (niet van Brummelhuis), dat traject is reeds afgelegd. Daar zit geen toegevoegde waarde meer van Taks. Wij hebben weken op een schetsontwerp van Brummelhuis zitten wachten, toen later bleek dat Taks door drukte vergeten was onze woonwensen door te geven aan de ontwerper bij Brummelhuis (....). Uiteindelijk hebben wij rechtstreeks zaken met een Bouw-garant aannemer gedaan, zonder dergelijk tussenpersoon. Dat is meer dan prima bevallen. Van een aantal Taks & Brouwer klanten in onze wijk hoor ik minder positieve verhalen ...
RvdB

Bericht door RvdB »

Kan zijn, maar geloof mij de aannemer betaald echt geen provisie aan taks en brouwer.
MvdL

Bericht door MvdL »

Forumlid schreef:Kan zijn, maar geloof mij de aannemer betaald echt geen provisie aan taks en brouwer.
Ik ken in ieder geval twee situaties waar dat zonder meer wel het geval is, vandaar dat ik klakkeloos veronderstel dat dit wel vaker voor zal komen. Ook ben ik benieuwd waarom jij hier zo stellig van overtuigd bent dat het anders zou zijn. Waarschijnlijk heb je een bepaalde (zakelijke) connectie met Taks & Brouwer?

Daarnaast gaan er momenteel een aantal "minder goede" verhalen rond, en is ook een vaste aannemer ondertussen uitgestapt en neemt geen werk meer aan via deze constructie ....
Pieterb

Bericht door Pieterb »

Ik ben blij dat ik een reactie heb gehad op het forum. Ik heb besloten om rechtstreeks met een aannemer te werken.
Ik heb afgelopen weekend een oud klant van Taks en Brouwer bezocht en deze waren niet erg enthousiast. Zij raden me ook aan niet met Taks en Brouwer in zee te gaan. Zij waren niet tevreden over de service en aandacht. Zij vertelde ook dat er met een provisie was gewerkt. Dit stond in hun contract met de aanemer. De aannemer had hun verteld dat dit 6500,- euro was. Zoveel had ik niet verwacht en was ook niet verteld in mijn gesprekken met Taks en Brouwer.
Dit heeft mij definitief doen besluiten jullie advies op te volgen.

Pieter
MvdL

Bericht door MvdL »

Forumlid schreef:Zij vertelde ook dat er met een provisie was gewerkt. Dit stond in hun contract met de aanemer. De aannemer had hun verteld dat dit 6500,- euro was. Zoveel had ik niet verwacht en was ook niet verteld in mijn gesprekken met Taks en Brouwer.
Dergelijke bedragen heb ik ook meerdere malen gehoord. Tel daarbij de courtage op die Taks wel inzichtelijk maakt aan de opdrachtgever en je gaat al snel over de tien duizend euro heen. Ik vind dat te veel voor de (zeer) beperkte begeleiding die je daadwerkelijk krijgt. Dat bedrag kun je beter in je tuin of keuken steken.

Ik ken een aantal aannemers die voor Taks & Brouwer werken/werkten, die kun je ook rechtstreeks benaderen. Ik zie ondertussen op de website van Taks dat de lijst met aannemers wat korter is geworden dan een jaar geleden, dat zal niet voor niets zo zijn ...
MvdG

Bericht door MvdG »

Met grote verbazing heb ik de reacties van MvdL en Pieter gelezen aangaande Taks en Brouwer. Wat deze 2 heren schrijven over Taks en Brouwer is ver bezijden de waarheid. De heren stellen in hun reacties een aantal zaken vast die op gokken zijn gebaseerd, zoals MvdL zelf aangeeft in zijn reacties. Ik vind het ver beneden peil en dom om iemand zo te betichten terwijl je geen enkel bewijs hebt en af gaat op je gevoel. Wij hebben zelf 3 jaar geleden gebouwd MET Taks en Brouwer. Na een aantal brochures te hebben aangevraagd bij diversen bouwers, hebben we een eerste afspraak gemaakt met Taks en Brouwer. In ons eerste gesprek met Peter Taks hadden we er direct een goed gevoel bij. Peter Taks heeft absoluut geen wollig verhaal zoals de heren schrijven, maar schetste een duidelijk verhaal over zijn werkwijze, mogelijkheden en prijs. Wij hadden een V89 gekozen uit zijn brochure, waar we verder op wilden voort borduren. Met de uitstekende adviezen van Peter Taks en wensen van ons, kwamen we tot een mooi plan. Ook de prijs die Peter in het eerste gesprek kenbaar maakte, kwam op 500,00 na overeen met de aanneemsom (500,00 euro lager) dan de aannemer. Verder is het zo dat Peter niet op een uur kijkt en zelfs niet op 10 uur, dat is gebleken voor en tijdens de bouw. Ten allen tijde kon je een beroep op Peter doen en zo nodig stapte hij in zijn auto reed naar ons toe (3 uur heen en terug). Wij hebben namelijk veel problemen met de gemeente gehad i.v.m. grondvervuiling, waardoor de grond niet vrijgegeven werd. Iets wat helemaal buiten de belangen van Peter stond. Ondanks dat dit hem niet aanging, stond hij voor ons klaar om vergaderingen bij te wonen en adviezen te geven. Zo werd onze kavel uitgezet in het bouwplan en bleek dat de maten niet klopte. Sterker ons huis paste er zelfs niet meer op. Na een telefoontje met Peter (die direct contact met de gemeente opnam en daarna een persoonlijk gesprek met de verantwoordelijke ambtenaar had) weer 3 uur rijden, was het binnen 4 uur geregeld. Zelfs voor het verhogen van de garage, wat wij in eigen beheer deden, kwam Peter voor naar onze wethouder om te pleiten om de garage hoger te mogen bouwen, zonder hier ook maar 1 cent voor te rekenen. Ook tijdens de bouw is hij regelmating komen kijken of alles naar wens verliep. Als er een meningsverschil was met de aannemer tijdens de bouw, was 1 telefoontje naar Peter genoeg. Peter regelde het! Nogmaals, over tijd had hij het niet. Hij heeft veel uren besteedt in de begeleiding van onze woning en zijn dan ook zeer tevreden over Taks en Brouwer. Wanneer wij opnieuw zouden gaan bouwen is Taks en Brouwer onze bouwer!!! Wij hebben inmiddels diversen mensen uit ons plan naar Taks en Brouwer gestuurd, en zijn over Taks en Brouwer ook zeer tevreden. W.b.t. de coertage die Taks en Brouwer verdiend heeft met het bouwen van onze woning is echt niet teveel, gezien de uren die hij in een woning stopt. Die courtage is echt niet zo hoog zoals MvdL gokt. Ik weet namelijk hoe hoog de courtage is geweest bij onze woning. Als je dat bedrag door de uren deelt, is het uurloon gering.
****kleine aanpassing admin, gelieve niet op de man te spelen in dit forum.
. Sorry, ik heb voor dit soort negatieve mensen geen goed woord over. Dit soort reacties zoals van Pieter en MvdL heeft Peter echt niet verdiend!!!
jade

Bericht door jade »

Ik kan alleen maar het verhaal bevestigen van MvdG
Wij hebben met Peter Taks goede ervaringen gehad en hij heeft een verhaal wat duidelijk is. Ok tijdens een persoonlijk gesprek wordt wel eens eventjes van het onderwerp afgeweken en als je een uurtje met hem inpland dan kan dat zomaar 3 uurtjes worden, maar je hebt dit allemaal zelf in de hand. Wil je zakelijk zijn dan wordt het zakelijk wil je naar de informele kant gaan dan kan dat.
Als er al problemen zijn met de aannemer dan zal hij deze zo goed als mogelijk oplossen, desnoods springt hij direct in de auto om te komen kijken.
Ons heeft hij ook van de nodige adviezen en steun voorzien mbt zaken waarvoor hij geen enkele verantwoording had (mbt levering bouwgrond). Dus maw de service had in ons geval niet alleen maar betrekking op het leveren van een woning. Problemen met de gemeente, Peter bellen en hij doet zich alle moeite om de problemen uit de wereld te helpen. En natuurlijk moet er soms wat geschipperd worden.
Peter Taks zal zeker op de een of andere manier betaald worden maar dat geld voor iedere partij die je een huis gaat verkopen. Als ik alles nuchter bekijk dan wisten wij van te voren wat alles ging kosten. De prijzen die hij aangaf waren duidelijk + eerlijk. En dat van die prijzen weer mensen incl. eventueel Peter betaald moet worden, so what. Achteraf wordt je niet om de oren geslagen met onduidelijke rekeningen ed. Wat voor ons heel erg belangrijk was is dat je tijdens de bouw een (in onze ogen) betrouwbare backup had.

Wij hebben in iedergeval geen spijt van onze woning en dat wij met Peter in zee zijn gegaan. Sterker nog als wij nogmaals een woning zouden bouwen dan zouden we zeer zeker weer naar Peter Taks toegaan.