wij zijn ons pas gekochte huis aan het renoveren en alle leidingen (gas, water en electra) zijn ze aan het vernieuwen. Afgelopen week heeft de loodgieter dus de gasleiding gelegd onder de vloer en naar zolder (voor de cv ketel). Ze moeten nog worden aangesloten en de vloeren liggen nog open
Vandaag kregen we "kijkers" die opmerkten dat de installateur zijn werk niet goed doet omdat gasleidingen tegenwoordig altijd in een mantelpijp moeten worden gelegd... We hebben het hele internet afgezocht maar geen voorschriften hieromtrent kunnen vinden. Weet iemand of onze kijker gelijk heeft of dat de installateur de installatie wel correct aanlegt?
is mantelpijp verplicht bij nieuwe gasleiding
- RvdB
Re: is mantelpijp verplicht bij nieuwe gasleiding
leidingen die in een cement of betonvloer worden gelegd dienen inderdaad in een KIWA goedgekeurde mantel gelegd te worden. De slang dient gasdicht te zijn en aan begin en eind een stukje boven de vloer uit te steken.
Reden hiervan is: (dacht ik maar verbeter me als het niet zo is) Mocht de leiding lekken dan kan het gas alleen via de mantel eruit en zal men eerder het lek constateren. Niet ingestorte leidingen hoeven zover ik weet niet in een mantel te zitten.
Reden hiervan is: (dacht ik maar verbeter me als het niet zo is) Mocht de leiding lekken dan kan het gas alleen via de mantel eruit en zal men eerder het lek constateren. Niet ingestorte leidingen hoeven zover ik weet niet in een mantel te zitten.
- Herman
Bovendien komt je kruipruimte dan niet in het gas te staan, en je ontdekt het eerder.
Ik dacht wel dat het niet toegestaan is om koppelingen ondergronds te gebruiken, om dezelfde reden. Helemaal zeker ben ik echter niet.
Ik dacht wel dat het niet toegestaan is om koppelingen ondergronds te gebruiken, om dezelfde reden. Helemaal zeker ben ik echter niet.
Inactief account
- ARduo
Beste Marjas,
het klopt wat Herman zegt.
hierbij nog een link, waarin een bedrijf uitlegt hoe zij te werk gaan.
(weet niet of het mag)
http://ochgtd.nl/Gasleiding.htm
mvg ARduo
het klopt wat Herman zegt.
hierbij nog een link, waarin een bedrijf uitlegt hoe zij te werk gaan.
(weet niet of het mag)
http://ochgtd.nl/Gasleiding.htm
mvg ARduo