Goedenavond,
Ik heb een vraag voor u. Voor mijn studie, ben ik bezig met een appartementen complex. Nu was ik benieuwd of er maximum is omtrent het aantal woningen gekoppeld aan een lift cq trappenhuis?
Ik besef, dat het e.e.a. afhankelijk is van vluchtlengtes, (rook en brandvrije)vluchtroutes etc.
Op het internet is het lastig om iets over dit soort normen (als ze er zijn) te vinden.
Qua afmeting van de lift, kun je het bouwbesluit het e.e.a vinden:
Hoogteverschil
Artikel 4.6
1. Een hoogteverschil van meer dan 0,02 m tussen vloeren die in een toeganke-lijkheidssector liggen is, onverminderd artikel 2.24, overbrugd door een lift of een hellingbaan.
2.
Indien het hoogteverschil tussen een vloer ter plaatse van de toegang van een woonfunctie gelegen in een woongebouw en de vloer ter plaatse van een toegang van een toegankelijkheidssector als bedoeld in artikel 4.18, eerste lid, groter is dan 0,02 m, is dat hoogteverschil, onverminderd artikel 2.24, overbrugd door een lift.
3.
Indien het hoogteverschil tussen de vloer ter plaatse van een toegang van een toegankelijkheidssector als bedoeld in artikel 4.18, tweede lid, en het aansluitende terrein groter is dan 0,02 m, is dat hoogteverschil overbrugd door een hellingbaan.
Afmetingen liftkooi
Artikel 4.7
1. De kooi van een lift als bedoeld in artikel 4.6, eerste lid, heeft een vloeroppervlakte van ten minste 1,05 m x 1,35 m.
2.
De kooi van een lift als bedoeld in artikel 4.6, tweede lid, heeft een vloerop-pervlakte van ten minste1,05 m x 2,05 m.
Loopafstand
Artikel 4.8
De loopafstand tussen de toegang van een woonfunctie en een toegang van een lift als bedoeld in artikel 4.6, tweede lid, is ten hoogste 90 m.
Of maakt het niet uit, hoeveel appartementen aan een lift gekoppeld is? zolang de woning maar binnen de 90 meter ligt. Zou je het dan zomaar kunnen dat meer dan 50 woningen gebruik maken van één lift? Als iemand meer weet, dan hoor ik het graag.