Oude schuur slopen - nieuwe schuur bouwen

Volg hier de verbouwing of bouw van leden van het forum.
PetraJB

Oude schuur slopen - nieuwe schuur bouwen

Bericht door PetraJB »

Hallo allemaal,

Ik heb de volgende situatie en vragen.
Achter mijn huis staat een vrij grote schuur. Deze schuur is lang, smal en laag gebouwd en ik zou deze graag willen platgooien en een nieuwe schuur laten bouwen (die dan kleiner en hoger is).
Nu ben ik een leek op dit gebied (heb nog nooit iets laten bouwen e.d.), dus mijn vraag is: hoe en waar ga ik beginnen? Welke stappen moet ik ondernemen en in welke volgorde?

Alvast bedankt voor jullie reacties/adviezen!
ARduo

Re: Oude schuur slopen - nieuwe schuur bouwen

Bericht door ARduo »

Beste Petra,

Dat ligt aan de gemeente waar u woont en wat u wilt terugbouwen.
Tevens is het materiaal van de oude schuur ook belangrijk (bijv. asbest) en de hoeveelheid sloopafval.
Bij de meeste gemeente mag u 10 m3 sloopafval vrij af voeren. mits er geen asbesthoudende materialen bij zitten.

En de nieuw te bouwen schuur kan eventueel vergunningsvrij gebouwd worden, mits u voldoet aan de eisen hiervoor. Indien dit niet het geval is, dient u een bouwaanvraag in te dienen.
Dit gaat dan weer gepaard met bouwkundige tekeningen van bestaand en nieuw. en eventuele constructie gegevens.

Misschien zou u meer info kunnen verstrekken hierover, zodat wij nog gerichter kunnen antwoorden.

Voor meer informatie kunt u ons altijd mailen op [verwijderd] of pm-en op bouwlink.

Mvg ARduo
Wij tekenen voor kwaliteit!
www.arduo.nl
[verwijderd]
PetraJB

Bericht door PetraJB »

Bedankt voor je reactie!

Ik wil wel meer info verstrekken, maar welke info doel je dan op?

De achterkant van de schuur heeft een paar asbest-platen. Deze kan ik zelf verwijderen en wegbrengen, is mij verteld. Verder zit er naar mijn weten geen asbest in de schuur, maar dat kan een deskundige misschien beter beoordelen.
De hoeveelheid sloopafval: ik zou 't niet weten. Maar is het niet zo dat er dan een container kan komen en het puin door een bedrijf afgevoerd wordt? Regelt een aannemer zoiets of moet ik dat zelf regelen en zo ja, bij wat voor soort bedrijf? En wat zijn dan ongeveer de kosten?

Hoe ken ik de eisen voor een nieuw te bouwen schuur?
Bouwkundige tekeningen van de bestaande schuur heb ik niet; de schuur is al heel oud en blijkbaar hoefde dat vroeger niet.

Maar wat zijn nu de eerste stappen? Je geeft aan het regelen van: sloopafval regelen, bouwkundige tekeningen en bouwvergunning.
Ik weet dat er nogal wat bij komt kijken, maar waar en hoe begin ik?
Herman

Bericht door Herman »

Bel eens met het bouwloket van de gemeente.

Als je de afmetingen van de oude schuur, en de gewenste nieuwe schuur weet, kunnen ze waarschijnlijk telefonisch al zeggen of een bouwvergunning nodig is.

De afvoer van asbest is per gemeente anders geregeld. Dus weer bij de gemeente informeren.

De afvoer van sloopafval is een prive-zaak. Je kan de aannemer betalen voor een bak, deze regelt dan een bouwcontainer, of je kan er zelf een bestellen. (er zijn diverse aanbieders).
Ook kan je afval brengen bij de gemeente, maar dat is vaak beperkt. Bovendien rij je je dan verloren naar de gemeente, een schuur genereert heel veel afval. En wederom: Per gemeente is e.e.a. weer geregeld mbt brengen (evt zelfs halen) en eventueel betalen.
Inactief account