Scheuren in binnenmuren

Volg hier de verbouwing of bouw van leden van het forum.
Rosenboom1

Scheuren in binnenmuren

Bericht door Rosenboom1 »

Wij hebben 9 jaar geleden een schuifpui laten plaatsen in onze achtergevel. Hier zat voorheen een gewoon raam met vensterbank. Heel snel na het plaatsen zaten er links en rechts scheuren van boven naar beneden aan de zijkant in de binnenmuur. Volgens degene die het geplaatst heeft was dit geen probleem. Ook hadden wij het plafond opnieuw laten stucen en vrijwel meteen zaten hier ook scheuren in over het hele plafond van links naar rechts in de woonkamer en keuken (op een rechte lijn, zo'n 10 cm van de buitenmuur)

In de loop van de jaren horen wij altijd harde tikken bij warm weer of koud weer. Dit zou het uitzetten van het kozijn zijn. Nu zoveel jaar later zit er een scheur in de binnenmuur (tussenmuur) op de kamer van de kinderen die haaks staat op de betreffende muur van de schuifpui. In beide kamers loopt de scheur dus precies hetzelfde.... dus de hele binnenmuur is "door". Vanmorgen zag ik ook dat op 1 slaapkamer een scheur zat in het plafond, precies boven de schuifpui. Op de plaats waar de muur en het plafond elkaar raken. Op de buitenmuren is niets te zien. Die scheuren kunnen er al langer zitten, maar we hebben alle behang verwijderd en vorig jaar alles opnieuw geschilderd. Toen zaten die scheuren er nog niet. Omdat ik nu zo "bang" ben, ben ik alles aan het nakijken, en misschien zie ik wel teveel. Weet ook niet wat normaal is en wat niet ?

Nu is mijn vraag: kunnen deze scheuren veroorzaakt worden door de schuifpui ? kan dit kwaad ? en wat zouden we eventueel moeten doen ?
Herman

Re: Scheuren in binnenmuren

Bericht door Herman »

Kan jij eens een foto plaatsen van het buitenaanzicht van de gevel (beneden en 1e verdieping op 1 foto als dat kan), en van de scheuren, zodat we een goed beeld hebben van de plaats van de scheuren.

Een scheurtje kan altijd, maar het worden er nu wel veel. Ergens zal dus wat zakking zitten, of het zijn krimpscheuren. Maar alleen met een foto is een beter oordeel te vellen.

Loopt de schuifpui nog wel soepel?
Inactief account
RvdB

Bericht door RvdB »

Is er ter vervanging van de latei die boven het raam kozijn zat een nieuwe latei of stalen balk danwel hoeklijn gekomen? Grote kans dat de pui in een dragende muur zit. Als hier geen latei of staal onder de vloer wordt gelegd dan gaat deze doorbuigen en onstaan er scheuren. Wie heeft de pui geplaatst? is dit door een aannemer gedaan of door een klusser?
Mijn advies is om een constructeur te laten kijken naar de situatie. Hij zal advies uit brengen over hoe dit op te lossen.
Als inderdaad de verdiepingsvloer aan het doorbuigen is zou ik snel actie ondernemen want het zaakje komt vanzelf naar beneden...
Rosenboom1

Bericht door Rosenboom1 »

Hallo,
Bedankt voor jullie reactie. Volgens mij is het probleem niet zo dramatisch als ik eerst dacht. Er hebben een paar mensen naar gekeken. Het blijkt dat het komt doordat wij een tussenmuur tussen keuken en woonkamer een x-aantal jaren geleden hebben uitgebroken. Wij wonen blijkbaar op een breuklijn met soms lichte aardbevingen, en dat daarom de muur van de slaapkamer (boven) iets "verschoven" is en dat daarom die scheuren in de muren zitten. Het klinkt logisch, heeft dus niets met schuifpui te maken. Men zegt dat we ons hier geen zorgen over hoeven te maken...... toch ?