We gaan de gelijkvloersverdieping van een woning renoveren maar hebben geen grondplan van de woning. opp gelijkvloers is 120 m2, 1ste verdiep en zolder elk 90 m2, en de totale opp van de grond is 4a54.
Door wie laten we een grondplan maken en wat is de kostprijs ongeveer?
Als we een architect uitnodigen om het gebouw te laten zien kan hij dan een ruwe schatting maken van de prijs voor de renovatie en doet hij dit gratis?
Wie kan officieel de huidige waarde van het gebouw schatten?
De woning die we willen kopen is momenteel van de ouders van mijn vriendin en die willen het voor een "vriendenprijsje" verkopen. Wat zijn onze mogelijkheden ivm registratierechten en de erfenis want mijn vriendin heeft ook nog een broer en een zus?
In welke volgorde zouden we best volgende stappen ondernemen:
- schatten huidige waarde
- eerste afspraak bij notaris om te zien wat mogelijk is ivm ongehuwd kopen, erfrecht en registratierecht
- huidig bouwplan laten maken
- architect uitnodigen om de mogelijkheden te bekijken
Zoals jullie aan men vragen zullen zien zitten we in de beginfase en heb ik weinig kennis op dit gebied. Ik heb al veel info gezocht op het internet maar niet echt een antwoord gevonden op deze vragen.
Als er iemand is die mij verder kan helpen zal mijn dankbaarheid immens groot zijn.
Mvg
start renovatie
- Herman
Re: start renovatie
De waarde van een pand wordt bepaald door een taxateur. Makelaars zijn taxateurs, maar er zijn ook onafhankelijke taxateurs.
Kosten hiervoor zijn ongeveer 500 euro (maar pin me er niet op vast).
Daarna naar de notaris, om het erfrecht etc. uit te zoeken. Dat is een belangrijke en gecompliceerde stap. Een bouwforumis daar minder geschikt voor.
De architect kan een grondplan maken. Zoek een paar architekten uit die qua stijl dicht bij jullie wensen zitten.
Wie gaat de verbouwing uitvoeren? Je geeft aan zelf niet veel verstand ervan te hebben. Een aannemer is dan een aangewezen keuze. De architekt stuurt de aannemer aan, en jij de architekt.
Veel mensen doen het zonder architect. Zeker als het om wat simpeler werk gaat dan is een architect niet direct noodzakelijk, en kan een aannemer (met behulp van een constructeur) prima uit de voeten. e.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van de kennis en interesse van de opdrachtgever.
Kosten hiervoor zijn ongeveer 500 euro (maar pin me er niet op vast).
Daarna naar de notaris, om het erfrecht etc. uit te zoeken. Dat is een belangrijke en gecompliceerde stap. Een bouwforumis daar minder geschikt voor.
De architect kan een grondplan maken. Zoek een paar architekten uit die qua stijl dicht bij jullie wensen zitten.
Wie gaat de verbouwing uitvoeren? Je geeft aan zelf niet veel verstand ervan te hebben. Een aannemer is dan een aangewezen keuze. De architekt stuurt de aannemer aan, en jij de architekt.
Veel mensen doen het zonder architect. Zeker als het om wat simpeler werk gaat dan is een architect niet direct noodzakelijk, en kan een aannemer (met behulp van een constructeur) prima uit de voeten. e.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van de kennis en interesse van de opdrachtgever.
Inactief account
- ARduo
Re: start renovatie
De kosten voor een taxatie is meestal een percentage van de waarde van je huis. Maar rond de 500 euro kom je wel redelijk goed uit inderdaad.
Tevens als je verbouwing niet al te groots is, kan je altijd nog een bouwkundig tekenbureau inschakelen. Die kosten zijn lager dan een architect. tevens ligt dat ook aan de regio waar je woont.
En als je iets constructiefs gaat doen heb je altijd een bouwvergunning nodig.
Voor meer informatie kan je altijd mailen of een pm sturen.
Tevens als je verbouwing niet al te groots is, kan je altijd nog een bouwkundig tekenbureau inschakelen. Die kosten zijn lager dan een architect. tevens ligt dat ook aan de regio waar je woont.
En als je iets constructiefs gaat doen heb je altijd een bouwvergunning nodig.
Voor meer informatie kan je altijd mailen of een pm sturen.